رشته‌های علوم انسانی که طی ۳۰ سال گذشته هیچ‌گونه بازنگری نداشته‌اند
کد خبر: 3443394
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
شریعتی نیاسر عنوان کرد:

رشته‌های علوم انسانی که طی ۳۰ سال گذشته هیچ‌گونه بازنگری نداشته‌اند

گروه دانشگاه: شریعتی نیاسر در جلسه ۱۰۷ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برخی از رشته‌های علوم انسانی بین ۱۰ تا ۳۰ سال است که هیچ‌گونه بازنگری انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه 107 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار و مقرر شد از این پس نماینده سازمان سنجش آموزش کشور به منظور هماهنگی بیشتر بین این سازمان و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به جلسات این شورا دعوت شود.
در ادامه جلسه، مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نزدیک به 50 درصد  از دانشجویان کشور در رشته‌های مربوط به علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند.
وی افزود: مشکل در این حوزه پراکندگی نامناسب و تراکم بیش از حد دانشجو در رشته‌های علوم انسانی است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در برخی از رشته‌های علوم انسانی بین 10 تا 30 سال است که هیچگونه بازنگری  انجام نشده است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در رشته‌هایی که وزارت علوم مسئول بازنگری در آن رشته‌ها بوده است، بین 20 تا 90 درصد محتوا و سرفصل‌ها مورد بازنگری واقع شده است.
وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب«مدظله‌العالی» در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ماه مبارک رمضان اشاره فرمودند؛ محوریت تحول در علوم انسانی، شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: البته باید دقت و سرعت در این طرح عظیم مدنظر باشد.
حداد عادل هم در ادامه گفت: وزارت علوم و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در کنار یکدیگر باید این موضوع مهم را پیش ببرند.
وی افزود: کارگروه‌های 15 گانه ذیل شورای تحول و ارتقاء تا کنون بیش از هزار جلسه برگزار کرده‌اند و این حجم کار علمی در کشور بی‌نظیر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:  تا کنون 51 برنامه درسی در مقاطع مختلف در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تصویب شده و برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ شده است.
در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: حفظ یکپارچگی در برنامه‌های درسی رشته‌های علوم انسانی در همه دانشگاه‌ها، تأکید بر حفظ شأن علمی اعضای کارگروه‌های 15گانه و همکاری مناسب با وزارت علوم با شورای تحول و تأکید بر گسترش این همکاری.
دستور بعدی جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، انتخاب تعداد دیگری از اعضای کارگروه علوم تربیتی بود، که با رأی مثبت اعضاء دکتر جواد حاتمی، دکتر احمد به‌پژوه، دکتر علی قائمی، دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی به عضویت این کارگروه انتخاب شدند.
دستور دیگر جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی برنامه پیشنهادی کارگروه علوم تربیتی بود، که این برنامه توسط رئیس این کارگروه تشریح شد.
در این گزارش با اشاره به تشکیل کمیته‌های 10 گانه ذیل این کارگروه ذیل عناوینی مانند تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، فلسفه تعلیم و تربیت و... اهم دروس تدوین شده در این کمیته‌ها هم مورد اشاره قرار گرفته است.
پس از ارائه این گزارش اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: تاریخچه غنی مباحث تربیتی در تاریخ تمدن اسلام، مدنظر قراردادن مطالعات تطبیقی در این رشته توجه به ارتباط زیربنایی مباحث تعلیم و تربیت و سایر شاخه‌های علوم انسانی و طبقه‌بندی زیرشاخه‌های این رشته با توجه به عوامل مختلف مانند تمایل دانشجویان به تحصیل در این شاخه‌ها.پس از بحث اعضا پیرامون مباحث مطرح شده با رأی مثبت اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی این برنامه از تصویب اعضا گذشت.

captcha