گسترش افراط‌گرایی در سین‌کیانگ چین با حمایت‌های آمریکا
کد خبر: 3394866
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱

گسترش افراط‌گرایی در سین‌کیانگ چین با حمایت‌های آمریکا

شعب خارجی: تحلیل‌گر نظامی قرقیزستان گفت: آمریکا فعالانه از منطقه خودمختار سین‌کیانگ که مسلمانان اویغور در آن ساکن‌ هستند، حمایت مالی کرده و موجب گسترش افراط‌گرایی در این منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه آسیای مرکزی، چندی پیش برخی از کارشناسان روسیه در یکی از شبکه‌های تلویزیونی قرقیزستان احتمال انتقال نیروهای گروه تروریستی داعش به منطقه خودمختار سین‌کیانگ چین با هدف در امان‌ماندن از حملات روسیه را مطرح و اعلام کردند که نفوذ احتمالی داعش در چین عملیات برنامه‌ریزی شده غرب است.

تاکتاگول کاکچیکیف، تحلیل‌گر نظامی قرقیزستان در این باره گفت: چنین احتمالی امکان‌پذیر بوده و ممکن است که این امر توسط استراتژیست‌های غرب برنامه‌ریزی شده باشد.

وی با اشاره به اینکه در قرن گذشته موضوع جمعیت اویغور یکی از مسائل مهم و مطرح دو کشور چین و اتحادیه شوروی بوده است، افزود: زمانی که در اتحادیه شوروی ایده تشکیل جمهوری ترکستان که بخشی از آن در منطقه خودمختار اویغوری قرار داشت، مطرح شد؛ مائو تسه‌تونگ، رئیس‌جمهور وقت چین به ژوزف استالین، رهبر اتحاد شوروی در زمان جنگ جهانی دوم وعده داد تا برای اقلیت ملی که در چین به سر می‌برند شرایط خوبی فراهم شود.

تحلیل‌گر نظامی قرقیزستان ادامه داد: در واقع این وعده به این دلیل بود که این منطقه در داخل کشور چین بماند به همین منظور از سوی دولت مائو تسه‌تونگ شرایط خوبی برای این جمعیت فراهم شد که در همین شرایط گروه‌های افراطی تشکیل شده و قدرت نظامی خوبی را ایجاد کردند.

تاکتاگول کاکچیکیف با اشاره به اینکه سازمان‌های جاسوسی غرب با تلاش‌های خود در تأسیس حزب اسلامی ترکستان که شبیه جنبش اسلامی ازبکستان و گروه تروریستی داعش است سهم بزرگی داشتند، بیان کرد: در دوره معاصر و طی 20 سال اخیر آمریکا فعالانه از منطقه خودمختار سین‌کیانگ که مسلمانان اویغور در آن ساکن‌ هستند، حمایت مالی کرده و موجب گسترش افراط‌گرایی در این منطقه شده است.

وی گفت: اخیراً رسانه‌های غربی مشغول تحریک جوانان مسلمان اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ شده‌ و زمینه‌های جذب نیرو به گروه تروریستی داعش را آماده می‌کنند.

یادآور می‌شود، اویغورها مردم ساکن شمال غرب چین هستند که در ایالت خودگردان سین‌کیانگ یا ترکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی زندگی می‌کنند. مردم اویغور از اقوام ترک و مسلمان سنی هستند.

به غیر از استان سین‌کیانگ چین، مطابق آخرین آمار مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی، بخشی از اویغورها اینک ساکن کشور قزاقستان و بخشی کوچکی هم ساکن کشور قرقیزستان هستند.

captcha