بیش از هزار خادم افتخاری و رسمی آماده ارائه خدمات به عزاداران حسینی
کد خبر: 3390781
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
داداشی خبرداد:

بیش از هزار خادم افتخاری و رسمی آماده ارائه خدمات به عزاداران حسینی

گروه اجتماعی: رئیس هیئت‌ امنای حرم سیدجلال‌الدین اشرف(ع)از ساماندهی بیش از هزار خادم افتخاری و رسمی برای ارائه خدمات به عزاداران حسینی در ماه‌های محرم و صفر خبر داد.

حسین داداشی، رئیس هیئت‌ امنای حرم سیدجلال‌الدین اشرف(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، از ساماندهی بیش از هزار خادم افتخاری و رسمی برای مراسم‌های مذهبی ماه‌های محرم و صفر در حرم مطهر سیدجلال‌الدین اشرف(ع) خبر داد و اظهار کرد: خادمین افتخاری در هدایت دسته‌های عزاداری و ارائه خدمات بخش سمعی و بصری و خدمات فنی حضور فعال و گسترده خواهند داشت.

وی افزود: این نیروها علاوه‌ بر بحث نظافت، بهداشت و راهنمایی زائران که در دو بخش خواهران و برادران انجام می‌گیرد، در سه نوبت به ارائه خدمات می‌پردازند.

داداشی آستان مقدس سلطان سیدجلال‌الدین اشرف(ع) را چهارمین شهر مذهبی کشور و قطب فرهنگی شمال دانست و گفت:آستان مقدس سیدجلال‌الدین اشرف(ع) همواره مورد توجه مردم عزادار حسینی است و دستجات متعدد عزاداری از روزهای آغازین ماه محرم تا پایان ماه صفر از جای جای شهرستان و استان به این بارگاه مقدس برای عرض ارادت و عزاداری می‌آیند.

رئیس هیئت‌ امنای حرم سیدجلال‌الدین اشرف(ع) با بیان اینکه طبیعتا مسئولیت سنگینی به دوش مدیران این مجموعه است، ادامه داد:در شب اول ماه محرم، مراسم سنتی علم‌بندی با حضور عزاداران حسینی برگزار شد و با برگزاری این مراسم حرم مطهر برای میزبانی از دستجات عزاداری و هیئات مذهبی آماده شده است.

وی به برگزاری مجالس سخنرانی با حضور وعاظ کشوری و استانی در دو ماه محرم و صفر اشاره و بیان کرد: در آستان مقدس حرم مطهر به مدت ۶۰ شب محرم و صفر، مجلس وعظ و خطابه در حسینیه اعظم برقرار است که برگزاری چنین مراسمی کمتر در شهرهای استان مشاهده می‌شود.

داداشی با اشاره به برنامه‌های ویژه آستان مقدس جلال‌الدین اشرف(ع)، گفت: اجرای مراسم همایش ویژه شیرخوارگان، تجمع استانی همایش «خواهران زینبی» در آستان مقدس و همچنین ویژه برنامه عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی که ان‌شاءالله با حضور گسترده مردم و دسته‌های عزاداری برگزار می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه یکی از ویژه‌برنامه‌های سنتی و ثبت‌شده ما برگزاری مراسم سوگواری ویژه روز عاشورا است، تصریح کرد: مراسم سوگواری روز عاشورا با مشارکت هیئت خیام، هیئت آل محمد، آستان مقدس و سایر عزاداران حسینی هر ساله با شکوه خاصی برگزار می‌شود؛ مقدماتی فراهم‌ شده تا مراسم مذکور امسال منظم‌تر و زیباتر از سال‌های گذشته برگزار شود. برای رویت بهتر این مراسم، سال گذشته یک تلویزیون شهری نصب شد، امسال هم دومین تلویزیون شهری در ضلع غربی حرم نصب می‌شود لذا عزاداران حسینی حاضر در صحن حرم و حتی خیابان‌های مجاور به راحتی می‌توانند مراسم سوگواری عاشورای حسینی را از این مانیتورهای بزرگ شهری رویت کنند.

وی با اشاره به انعکاس استانی و ملی ویژه برنامه‌های سنتی سوگواری حسینی در روزهای سوم، هفتم و اربعین اباعبدالله الحسین(ع)، بیان کرد: این برنامه‌ها به ‌عنوان یک برنامه ویژه‌ی عزاداری سرور سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) در سطح استان گیلان و کشور مطرح است که امسال امیدواریم علاقمندان و ارادتمندان به آقا اباعبدالله الحسین(ع) و خاندان عصمت و طهارت، باشکوه، نظم و برنامه‌ریزی منظمی برگزار شود.

داداشی ادامه داد: شهر آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر دارای ۸۰ هیئت مذهبی رسمی و ثبت‌شده برادران و خواهران است و یکی از محدود شهرستان‌هایی است که بیشترین تعداد هیئات عزاداری را دارد که بعضی از آنها قدمت باسابقه ۷۰ ساله دارند.

رئیس هیئت‌امنای حرم مطهر با اشاره به ظرفیت‌های معنوی ماه محرم و صفر، اضافه کرد: مردم به ویژه جوانان با استفاده از فضای محرم و صفر بصیرت و شناخت عمیقی به سرور و سالار شهیدان اباعبدالله(ع) پیدا می‌کنند؛ طبیعتا وظیفه سنگین و رسالت بزرگی بر عهده ما است زیرا همانطور که گذشتگان این اهداف عالی و مقدس را به ما منتقل کردند، ما نیز موظفیم به نسل آینده منتقل کنیم تا روحیه ایثارگری، فداکاری و شجاعت در فرزندان این سرزمین تقویت شود.

وی یادآور شد: هیئت‌ها توجیه هستند و برنامه‌های منظمی دارند، اطعام از عزاداران حسینی در سطح مساجد و تکایا انجام می‌شود، وعاظ محترم به‌ عنوان مبلغین، تبیین رسالت دینی قیام عاشورا را به دوش دارند و مداحان بسیار ارزشمندی از نسل جوان و هم از افراد با سابقه داریم که فضاهای محرم و صفر را گرم نگه می‌دارند.

داداشی مدیریت و هدایت مردم را از نکات مثبت تشکل‌های مذهبی ارزیابی کرد و افزود: بخش عمده فعالیت‌ها و هزینه‌ها و همچنین امور اجرایی بر عهده هیئت‌های مذهبی است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی شهرستان هم نهایت مساعدت و همکاری را در برقراری نظم و امنیت و فراهم کردن تسهیلات ضروری، بر عهده دارند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی ضمن تشکر و قدردانی از امام‌جمعه، فرماندار، نماینده مجلس، مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان، خاطرنشان کرد: امیدواریم آستانه‌اشرفیه همچنان به ‌عنوان یک پایگاه دینی و مذهبی و قطب فرهنگی شمال کشور روزبه‌روز فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی گسترده‌تر و وسیع‌تری داشته باشد.

captcha