غفلت یکی از عوامل از بین رفتن هویت انسانی است
کد خبر: 3350514
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
چراغی:

غفلت یکی از عوامل از بین رفتن هویت انسانی است

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: غفلت یکی از عوامل از بین رفتن هویت انسانی بوده و شخص غافل با بی‌خبری از جایگاه خود در جهان هستی و دلیل خلقت و وظایفش به‌عنوان مسلمان در این جهان، هویت و منزلت خود را از دست داده و از پیمودن راه سعادت برای کسب معرفت محروم می‌شود.

عباس چراغی، مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، بیان کرد: غفلت  به عنوان منشأ بسیاری از گناهان نقش فراوانی در تباهی اعمال و عمر انسان داشته و آدمی با غفلت از یاد و آیات خداند متعال، فراموشی آخرت و به‌طور کلی غفلت از هر آنچه که انسان را به سوی کمال سوق می‌دهد، سعادت دنیا و آخرت را از دست می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ * أُولئِکَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ» گفت: قرآن مجید در آیات متعددی به غفلت بشر از حقایق الهی اشاره کرده و اهل غفلت را به عذاب و خسران وعده داده است.

چراغی اظهار کرد: غفلت یکی از عوامل از بین رفتن هویت انسانی بوده و شخص غافل با بی‌خبری از جایگاه خود در جهان هستی و دلیل خلقت و وظایفش به‌عنوان مسلمان در این جهان، هویت و منزلت خود را از دست داده و از پیمودن راه سعادت برای کسب معرفت محروم می‌شود.

وی تصریح کرد: ذکر یاد و نام خداوند یکی از راه‌هایی است که همواره قلب انسان را مملو از یاد پروردگار هستی کرده و خداوند در آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللّهَ ذِکْراً کَثِیراً. وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصِیلا» به بندگان خود سفارش می‌کند که همیشه به یاد خالق هستی و رحمت و نعمت‌های بی‌پایان او باشند.

چراغی در ادامه افزود: شخص غافل به دلیل نداشتن انگیزه و هدف، ضمن هم‌نشین شدن با افراد گناهکار، از غرق شدن در لذت‌های نفسانی و گناه و معصیت در پیشگاه خالق هستی بیم نداشته و با قانع شدن به متاع اندک دنیا، از نعمت‌ها و پاداش‌های بی‌پایان خداوند در آخرت و بهشت برین محروم می‌شود.

وی گفت: کسی که در دنیا سرگرم ظواهر فریبنده و لذت‌های مادی آن باشد، بی‌شک این  ظواهر او را از آخرت و هدف خلقت که همان سعادت و تکامل انسان است غافل خواهد کرد؛ لذا مسلمانان باید در برخورد با  مظاهر دنیا، ضمن رعایت حلال و حرام، وظیفه‌ای که خداودند در قبال نعمت‌هایش برای انسان تعیین کرده را انجام، و با بهره‌مندی صحیح از امکانات مادی دنیا در کنار عبادت، رحمت و آمرزش خداوند متعال را شامل حال خود کند.

چراغی بیان کرد: از دیدگاه قرآن کریم غفلت، بنیان و اساس تمام کج‌روی‌ها و ضعف‌های دینی بوده که با بی‌توجه کردن انسان به باطن و حقیقت خلقت و آخرت و روز حسابرسی دریچه روح او را به‌سوی حقایق می‌بندد.

مدرس دانشگاه پیام نور ارومیه اظهار کرد: از آیات و روایات می‌توان فهمید که مقصود حق از خلقت، رسیدن به رشد و کمال الهی است و به فعلیت رسیدن سعادت و کمال، تنها در گروه دوستی انسان با نبوت انبیا و امامان معصوم (ع) است.

captcha