شماره ۵۹ فصل‌نامه تاریخ اسلام منتشر شد
کد خبر: 3345358
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶

شماره ۵۹ فصل‌نامه تاریخ اسلام منتشر شد

گروه اندیشه: شماره ۵۹ فصل‌نامه علمی-پژوهشی تاریخ اسلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 59 فصل‌نامه علمی-پژوهشی تاریخ اسلام به صاحب‌امتیازی دانشگاه باقرالعلوم(ع) منتشر شد. این شماره مربوط به دوره پاییز 1393 است.

در این شماره از فصل‌نامه تاریخ اسلام می‌‍خوانیم: «وصیت‌نامه‌نویسی در صدر اسلام تا پایان خلافت امیرالمومنین» نوشته بهرام امانی‌چاکلی و سیده‌لیلا تقوی‌سنگدهی، «گونه‌‍شناسی فرقه‌های الوهیت‌انگار در دوره امام صادق‌(ع) و چگونگی رویارویی امام با ایشان» نگاشته مجید احمدی‌کچایی، «چگونگی و زمان گرایش خاندان اَعیَن به تشیع» کاری از روح‌الله رجبی‌پور و سیدحسین فلاح‌زاده، «بسترشناسی تعامل بنی‌رستم، در شمال آفریقا با امویان اندلس» اثری از علی‌رضا روحی، «نقش عوامل سیاسی و مذهبی در جلوگیری از نشر تشیع در اندلس» تالیف حمیدرضا مطهری، اصغر منتظر‌القائم و سیداصغر محمودآبادی، «ائتلاف زیدیان و عباسیان در عصر اول عباسی؛ زمینه‌ها، عوامل، پیامد‌ها» نوشته حسین حسینیان‌مقدم و روح‌الله توحیدی‌نیا و «بررسی نقش طرفداران بنی‌‎امیه در ترویج نظریه جبر» کاری از سید‌رضا قائمی و رسول رضوی.
در چکیده «وصیت‌نامه‌نویسی در صدر اسلام تا پایان خلافت امیرالمومنین» آمده است: وصیت‌نامه نویسی به عنوان سنتی اجتماعی دارای پیشینه در دوره جاهلی اعراب و نیز ایران پیش از اسلام است. این سنت در دوره پیامبر(ص) دارای شکلی دینی، موعظه‌ای و ساختاری قرآنی بود. پس از فتوحات گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در بر گرفت. این مقاله می‌کوشد با روش توصیفی-تحلیلی پس از بررسی روند وصیت‌نامه‌نویسی در صدر اسلام تا پایان خلافت امیرالمومنین علی(ع) به این دو پرسش پاسخ دهد که وصیت‌نامه‌ها در صدر اسلام دارای چه مفاهیم، تقسیم‌ها و اسلوبی هستند؟ و وصیت‌نامه‌های پیامبر و جانشینان ایشان از چه تشابه و تفاوت‌‎هایی برخوردارند.
مجید احمدی‌کچایی در مقاله «گونه‌‍شناسی فرقه‌های الوهیت‌انگار در دوره امام صادق‌(ع) و چگونگی رویارویی امام با ایشان» بر آن است که امام صادق در مواجهه به جریان‌های زمان خود سعی کرد با تبیین ویژگی ائمه شیعه(ع) در معرفی غالیان، شیعیان را از نزدیک شدن به ایشان باز دارد. وی در این مقاله بر آن است که پس از بررسی تنوع غالیان الوهیت‌انگار به ارائه دورنمایی از شیوه رویارویی امام صادق(ع) با این گروه‌ها بپردازد.
نگارنده در چکیده «چگونگی و زمان گرایش خاندان اَعیَن به تشیع» می‌گوید: خاندان اعین درنشر معارف اهل بیت(ع) جایگاهی برجسته داشتند. بازخوانی چگونگی تحول فکری و عقیدتی این خاندان و زمان آن کمک فراوانی به شناخت افکار و عقاید ایشان می‌نماید.

captcha