تسبیح موجودات به زبان قال و حال/ حیوانات هم در روز قیامت محشور می‌شوند
کد خبر: 3328592
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

تسبیح موجودات به زبان قال و حال/ حیوانات هم در روز قیامت محشور می‌شوند

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در جلسه تفسیر با اشاره به محشور شدن حیوانات در روز قیامت گفت: براساس تفاسیر تمامی موجودات آفرینش با زبان قال و حال تسبیح خدا را می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 24 تیرماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر سوره نور به تسبیح موجودات اشاره کرد و گفت: تسبیح، سجده، نماز و حمد چهار ویژگی است که براساس ایات قرآن و روایات برای همه موجودات در آفرینش وجود دارد.

وی با بیان اینکه این تسبیح تکوینی است و ما ماهیت آن را نمی‌دانیم تصریح کرد: در این زمینه دو تفسیر از مفسران بیان شده است که برخی گفته‌اند مراد از تسبیح، زبان قال و برخی گفته‌اند زبان حال است.

رفیعی در تبیین زبان قال بیان کرد: قائلین به این عقیده می‌گویند که منظور از تسبیح و صلات موجودات، دعاکردن است و مویداتی نیز برای آن ذکر می‌کنند مانند تصرف پیامبر(ص) در سنگریزه و سخن گفتن آن و یا ماجرای ستون حنانه که بعد از این که پیامبر منبری درست کردند و از تکیه زدن بر آن خودداری، آن ستون ناله می‌کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: سخن گفتن حضرت سلیمان با هدهد و نقل روایتی مربوط به حضرت سلیمان و دعا کردن یک مورچه از دیگر مویدات منقول برای این تفسیر است.

رفیعی با بیان اینکه روایات زیادی هم در این زمینه وارد شده است گفت: زانوزدن حیوانات در نزد ائمه(ع) و تقاضا برای رفع مشکلات آنان از دیگر نمونه‌هایی است که تایید می کند موجودات با زبان قیل هم حمد و تسبیح می‌گویند.

استاد حوزه علمیه افزود: براساس ایات قرآن، وحوش، حشر دارند و در قیامت محشور می‌شوند البته بهشت و جهنم ندارند زیرا عقل ندارند که بخواهند بازخواست و یا جزا داده شوند بلکه خدا آنان را محشور کرده و بعد هم فرمان می‌دهد تا نابود و خاک شوند.

وی گفت: در این لحظه کافران نیز می‌گویند ای کاش ما هم خاک بودیم و این همه مشکلات نداشتیم و کارمان تمام می‌شد.

وی ادامه داد: البته اکثر مفسران گفته‌اند مراد زبان حال است و نه قال، یعنی انسان وقتی به آسمان و زمین و موجودات می‌نگرد از حال آنان، تسبیح و حمد را می فهمد و به منزه بودن و قدرت الهی پی می‌برد.

رفیعی تاکید کرد: تسبیح آنقدر اهمیت دارد که بیشترین چیزی که خدا به پیامبر(ص) سفارش کرده است همین تسبیح است زیرا به این اندازه برای توکل و ... نیز توصیه نشده است.

وی ذکر تسبیحات اربعه را یکی از مفیدترین اذکار برشمرد و افزود: این ذکر برای فقرایی بیان شده که دوست دارند تا انفاق کنند، صدقه بدهند و کارهای خیر بکنند اما توان مالی آن را ندارند.

captcha