ساخت ۱۰۰ هزار کلاس درس در قالب خیر ساز و مشارکت‌های مردمی بعد از انقلاب اسلامی
کد خبر: 3306369
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
مسلمی اظهار کرد:

ساخت ۱۰۰ هزار کلاس درس در قالب خیر ساز و مشارکت‌های مردمی بعد از انقلاب اسلامی

گروه اجتماعی: معاون پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور،اعلام کرد: در طول دوران درخشان انقلاب اسلامی بیش از ۵۵۰ هزار کلاس درس در قالب ۱۰۰ هزار مدرسه با سرانه زیربنای میانگین ۱۴۵ متر مربع ساخته شده که حدود ۱۰۰ هزار کلاس به صورت خیرساز یا با مشارکت خیران ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سید محمد مسلمی، معاون پشتیبانی و مدیریت مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور پنج شنبه، 31 اردیبهشت در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان که در کانون امام علی(ع) اراک برگزار شد، گفت: تمامی دانشمندان در رشته‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و علم توسعه به این نتیجه رسیدند که هیچ کشور و جامعه‌ای بدون توسعه علمی نمی‌تواند به توسعه پایدار که متضمن رفاه اجتماعی، فردی، سعادت، خوشبختی، عزت و اقتدار و استقلال است دست پیدا کند.

وی تنها راه رسیدن به توسعه پایدار را توسعه علمی در نظام عنوان کرد و افزود: توسعه علمی در دین مبین اسلام آنقدر دارای اهمیت و توجه است که حضرت باریتعالی در بیش از 1400 سال پیش در بیش از 550آیه از کلام الله مجید مسلمانان را به حرکت در جهت طلب علم و فراگیری دانش و توسعه آن در جامعه توصیه کرده است.

مسلمی بابیان این مطلب که نبی مکرم اسلام(ص) و دیگر بزرگان دینی در احادیثی ناب و محیرالعقول در رابطه با توسعه علم در جوامع اسلامی تأکیدهای فراوانی دارند، اظهار کرد: بزرگان دینی در رابطه با طلب علم و ارزش علم آموزی احادیثی فرمودند که دانشمندان امروز پس از گذشت قرن‌ها به آن دست یافته و مطرح می‌کنند.

به گفته وی بیان کلمه«اقرا» از سوی فرشته حامل وحی به رسول اکرم(ص) حاکی از ارزش و اهمیت خواندن است؛ بنابراین با استناد به این واقعه مهم می‌توان خواندن را مقدمه‌ای بر آموختن بیان کرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در اسلام ناب حضرت حق احکامی را برای مسلمانان وضع کرده است که عمل و اجرا به آن تکلیف الهی و واجب شرعی قلمداد می‌شود؛ ازاین رو اگر کسی از اوامر الهی سرپیچی و نافرمانی کند اسلام آنان لقلقه زبان خواهد بود.

مسلمی ضمن اشاره به این نکته که اقامه نماز، روزه، حج و جهاد در اسلام از اهمیت والایی برخوردارست تا جایی که پیامبر اکرم(ص) از نماز به عنوان ستون دین یاد فرمودند، به تشریح معنای واقعی از ستون پرداخت و گفت: ستون در قالب موجب دوام، قام، استحکام و نگهداری بنا تعریف می شود که اگر به هر دلیل فرو ریزد بنا تخریب می‌شود؛ بنابراین نماز نیز کارکردی این‌چنین در دین و شریعت دارد که باید مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی گوهر بار نماز را ستون دین معرفی فرمودند که اگر به هر دلیلی کوچک شمرده شود یا ترک شود تمامی بنای دین و شریعت فرو می‌ریزد؛ بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود تا جوانان و نوجوانان از این امر الهی و دیگر فرائض دینی همچون روزه و غیره غافل نباشند.

مسلمی در بخشی دیگر از سخنان خویش به عملکرد جهاد نیز اشاره کرد و افزود: وجود جهاد و اهمیت دادن به این مؤلفه مهم به قوام و استحکام دین مبین اسلام پس از گذشت بیش از 1400 سال کمک کرده است و اگر این فریضه الهی در دین مبین اسلام مورد غفلت قرار می‌گرفت ممکن بود اسلام در برابر هجمه‌های دشمنان با آسیب و مشکل مواجه شود؛ اما به واسطه وجود حکم جهاد جوانان غیرتمند مسلمان همواره به مقاومت و مبارزه پرداخته و از موازین اسلام در برابر تندبادهایی که از سوی ایادی مزدور طراحی می‌شد نگهداری و پاسداری کردند.

وی کلام و فرمایش گهربار نبی مکرم اسلام در اهمیت علم که می‌فرمایند؛ طلب علم، و آموختن دانش در نزد خداوند متعال  از نماز، روزه، حج و جهاد برتر است را یادآور شد، و گفت: بدون تردید اگر مسلمانان مجهز به ابزار علم و سلاح علمی در تمامی ابعاد نباشند به عنوان کشوری ضعیف و تحت سلطه بیگانگان در جهان معرفی خواهند شد که حتی احکام دینی هم اجازه بروز و ظهور نخواهند داشت.

مسلمی در ادامه ضمن تأکید برلزوم حفظ و نگهداری احکام دینی، مطرح کرد: بدون شک جوامع اسلامی که در زمینه علمی ضعیف عمل می کنند نمی توانند از دین و اعتقادات خویش در برابر هجمه‌های سهمگین دشمن دفاع کنند؛ بنابراین تنها راه قدرت مندی تمامی ملت‌ها توسعه علمی خواهد بود.

معاون پشتیبانی و مدیریت مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور بابیان اینکه تحریم و فشارهای اعمال شده بر ایران اسلامی به واسطه قدرت هسته‌ای نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست، اظهار کرد: تمام حرف دشمنان به دلیل توسعه‌های علمی صورت گرفته در نظام پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است، دشمنان درصدد هستند تا از بروز و ظهور تجهیز ایران به سلاح علم جلوگیری کنند و برای رسیدن به اهداف شوم خویش با ناجوانمردانه‌ترین روش علما و دانشمدان علمی ما را ترور می‌کنند.

مسلمی اضافه کرد: دشمن خطر را احساس کرده است و می‌داند که اگر ملت و مردم ایران اسلامی به توسعه علمی در تمامی ابعاد و رشته‌ها دست پیدا کند دیگر هیچ راهی برای ورود به مملکت و غارت اموال مردم نخواهند داشت و چنانچه ملت ایران اسلامی برای تمامی جوامع الگو شود کارشان برای همیشه تمام است.

وی در ادامه سخنان خوی ضمن بیان این مطلب که به منظور عمل به توصیه قرآن کریم در جهت عملی کردن توسعه علمی در کشور باید به نکاتی مهم در این مسیر توجه کرد، افزود: وجود معلمان نمونه، متعلمان با استعداد و وجود فضا و تجهیزات آموزشی مناسب بهترین عوامل برای گسترش آموزش تلقی می شوند.

مسلمی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از نظر معلم، متعلم با مشکلی مواجه نشده است؛ چراکه حضور پرشور نوجوانان و جوانان در المپیادهای بین‌المللی علمی گواهی براین ادعاست؛ اما از نظر تجهیزات و فضای آموزشی با مشکلاتی مواجه هستیم که با حضور خیرین مدرسه‌ساز رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در بحث قضا و تجهیزات آموزشی در کشور گام های قابل توجهی برداشته شده است؛ اما هنوز در این بخش با استاندارهای بین‌المللی فاصله داریم.

معاون پشتیبانی و مدیریت مشارکت‌هامردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان، اعلام کرد: در طول دوران درخشان انقلاب اسلامی بیش از 550 هزار کلاس درس در قالب 100 هزار مدرسه با سرانه زیربنای میانگین 145 متر مربع ساخته شده که حدود 100 هزار کلاس به صورت خیرساز یا با مشارکت خیران ساخته شده است.

captcha