رویکرد نوین معاونت آموزشی وزارت علوم به معارف قرآن و عترت(ع)
کد خبر: 3210131
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
شریعتی نیاسر عنوان کرد:

رویکرد نوین معاونت آموزشی وزارت علوم به معارف قرآن و عترت(ع)

گروه دانشگاه: معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: رویکرد نوین به معارف قرآن و عترت(ع) در حوزه علوم انسانی و توجه بیشتر به دیپلماسی علم و فناوری جزء سرفصل‌های معاونت آموزشی در سال ۱۳۹۴ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جلسه 102 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد. در ابتدای این جلسه حداد عادل گفت: ان‌شاءالله در سال 1394 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و همه اجزای نظام آموزشی کشور با الهام از شعار «همدلی و همزبانی» بتوانند کار را در این زمینه پیش ببرند.

وی افزود: این به آن معناست که ضمن در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در مدیریت آموزش عالی، باید کار تسریع شود.

پس از سخنان حداد عادل، سیدحمید طالب‌زاده دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات پیش روی این شورا در سال 1394 ارائه کرد.

در این گزارش ضمن اشاره به لزوم تألیف قریب به 7500 کتاب درسی برای رشته‌های درسی علوم انسانی، توجه بیشتر به گفتمان‌سازی و جلب مشارکت اساتید، پرداختن به تبیین فلسفه تحول علوم انسانی و تدوین سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی در مقطع کارشناسی تا پایان شهریور 1394 نیز مورد اشاره قرار گرفت.

حداد عادل نیز در این زمینه گفت: تحول و ارتقای علوم انسانی، بدون توجه و ساماندهی وضعیت آموزش این رشته‌ها مقدور نیست و به همین منظور از ابتدای فعالیت این شورا، رصد و پایش وضعیت پذیرش و آموزش دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی را مدنظر داشته‌ایم.

وی افزود: به‌زودی معاونت مربوط به این موضوع در دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شکل خواهد گرفت.

پس از ارائه این گزارش، شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم نیز گفت: برنامه‌های مربوط به تحول و ارتقای علوم انسانی در 13 بند تدوین و به وزیر علوم تقدیم شده است.

مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم

وی افزود: ساماندهی مراکز آموزشی و توجه به مأموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای محول کردن مأموریت‌های مشخص به این مراکز آموزشی، ترویج رقابت سالم بین دانشگاه‌ها، ساماندهی زیر نظام‌های آموزشی مانند دانشگاه آزاد...، تفویض برخی از اختیارات مدیریتی به دانشگاه‌ها و توجه جدی به آمایش آموزش عالی مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: رویکرد نوین به معارف قرآن و عترت(ع) در حوزه علوم انسانی و توجه بیشتر به دیپلماسی علم و فناوری جزء سرفصل‌های دیگر معاونت آموزشی در سال 1394 است.

پس از سخنان شریعتی نیاسر، نوه ابراهیم مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیز گزارشی از وضعیت کمی و کیفی آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور ارائه کرد.

پس از ارائه این گزارش‌ها اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که مهم‌ترین آن به شرح ذیل است:

مشارکت هرچه بیشتر نخبگان دانشگاهی علوم انسانی در برنامه‌ریزی آموزشی، مأموریت محور شدن مراکز آموزش و پژوهش در کشور بر طبق نقشه جامع علمی کشور، تلفیق برنامه‌های متعدد آموزشی تدوین شده در برخی از مراکز آموزشی و پژوهشی به‌منظور جلوگیری از هدر رفت منابع مصروف شده و پایش مستمر عملکرد دانشگاه‌ها از طریق معیارهای روشن و مدون مانند فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه به‌منظور سنجش تطبیق عملکرد دانشگاه مزبور با مأموریت‌های محوله.

دستور دیگر جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه طرح تحقیقاتی «درآمدی بر نظریه مدیریت تحول در علوم انسانی» بود که توسط حجت‌الاسلام مسعود آذربایجانی ارائه شد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این طرح تحقیقاتی با اشاره به مباحثی مانند تعریف علم انسانی، چیستی و چرایی تجاری‌سازی علوم و طرح و بررسی برخی نظرات مخالف با این نظریه، مباحث دیگری مانند تأثیر شرایط اجتماعی در تولید علم را نیز مورد اشاره قرار داد.

در بخش دیگری از این طرح تحقیقاتی با تأکید بر نقش علوم انسانی در اداره و مدیریت جامعه، نقش نهادهای حاکمیت که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر علوم انسانی تأثیرگذار هستند نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش نیز اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که مهم‌ترین آن به شرح ذیل است: مطالعه تطبیقی بین نظریات رایج در زمینه تولید علم به‌منظور استخراج یک نظریه توانمند در این زمینه، استفاده بیشتر از مباحث نظری در حوزه تحول علوم انسانی و لزوم جلب نظرات صاحبنظران در این زمینه.

captcha