نمایشگاه بین‌المللى کتاب در نجف اشرف آغاز به کار کرد
کد خبر: 2985129
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶

نمایشگاه بین‌المللى کتاب در نجف اشرف آغاز به کار کرد

گروه ادب: هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللى کتاب آستان قدس علوى در محل پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آستان قدس علوی، روز گذشته، 23 اسفند‌ماه با حضور بیش از 180 ناشر داخلی، عربی و خارجی در نجف اشرف آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با همکاری سازمان اوقاف شیعه عراق و آستان قدس علوی در صحن حضرت فاطمه زهرا(س) و در جوار حرم علوی برگزار شده است.

براساس این گزارش، بیش از 50 هزار عنوان کتاب متنوع در زمینه‌های علوم شناختی در این نمایشگاه عرضه خواهد شد و بیشتر موضوعات این نمایشگاه فقهی، حوزوی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی است.

حجت‌الاسلام شیخ ضیا زین‌الدین، تولیت آستان علوى در سخنانى در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: این گردهمایى همزمان با وقوع سه امر مهم است؛ نخست افتتاح دوره هفتم نمایشگاه بین‌المللى کتاب آستان، دوم پایان فاز اول پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا(س) و سوم مرور 14 قرن بر ورود حضرت امیرالمؤمنین(ع) به شهر کوفه و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت خلافت اسلامى.

تولیت آستان علوى گفت: آستان قدس علوى همواره بر ضرورت ساخت صحن حضرت فاطمه(س) و کمپ زائر تأکید دارد و باید این پروژه‌هاى مهم به دست محبان و شیعیان اهل بیت(ع) و در راستای خدمت‌رسانى به زائران به زودى به انجام رسد، تا بتوانیم بار سنگین خدمت قبور ائمه اطهار(ع) را بر دوش بگیریم و در مسیر نیکى و تقوا یار و یاور یکدیگر باشیم.

حجت‌الاسلام سیدعلاء الموسوی، رئیس سازمان اوقاف شیعیان عراق نیز طى سخنانى به معضل دورى جوانان از فرهنگ مطالعه و کتابخوانى اشاره و عنوان کرد: این مشکل قبل از روى کار آمدن رژیم سرنگون شده بعث در جامعه عراق وجود نداشت. پیش از به قدرت رسیدن بعثى‌ها تمامى اقشار جامعه در عراق به فرهنگ مطالعه و کتابخوانى علاقه داشتند، اما ظلم و ستمى که مزدوران رژیم بعث به این ملت روا داشتند، سبب شد که مردم از خواندن کتاب رو برتابند و افراد فرهیخته و فرهنگیان برجسته در آن ایام خفقان‌آور مجبور بودند کتابخانه‌هاى شخصى خود را پنهان کنند یا حتى از بین ببرند.

وی افزود: جامعه ما هنوز از این مشکل فرهنگى اجتماعى رنج مى‌برد و مى‌بایست با برنامه‌ریزى‌هاى صحیح و شیوه‌هاى کارآمد بتوانیم با نسل جدید جامعه ارتباط برقرار کنیم و آنها را به فرهنگ مطالعه جذب کنیم. بنابراین برگزارى چنین نمایشگاه‌هایى در این راستا بسیار مفید و قابل توجه بوده و هویت فرهنگى و اسلامى جامعه را به جوانان معرفى می‌کند.

على حجى از اعضاى شوراى آستان قدس علوی نیز با تأکید بر فواید نشر فرهنگ مطالعه و کتابخوانى در جامعه اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه 180 ناشر داخلى و خارجى شرکت مى‌کنند و همزمان با افتتاح نمایشگاه فاز اول پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا(س) نیز به پایان می‌رسد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احسانی، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف، محرم آهنگران، مدیر عملیات شمسا در عراق و نماینده سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم حضور داشتند.

گفتنی است، این نمایشگاه از 23 اسفندماه به مدت 10 روز تا 3 فروردین‌ماه در صحن حضرت فاطمه زهرا(س) و در جوار حرم علوی برگزار می‌شود.

captcha