مدیریت؛ ابزاری برای خدمت/مدیریت با تدبر و نیت خدمت به مردم همراه باشد
کد خبر: 2794023
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
معاون سازمان نوسازی مدارس کشور:

مدیریت؛ ابزاری برای خدمت/مدیریت با تدبر و نیت خدمت به مردم همراه باشد

گروه اجتماعی: مسلمی با تاکید بر این‌که مدیریت ابزراری برای خدمت کردن به مردم است، گفت: اگر مدیریت با تدبر و نیت خدمت به خلق باشد می‌تواند جامعه را به سوی صلاح، فلاح، سعادت و خوشبختی رهنمود کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، سید باقر مسلمی، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان لرستان، که عصر یک‌شنبه، 12 بهمن‌ماه جاری در سالن همایش‌های ساختمان مدیریت دولتی استانداری لرستان برگزار شد، گفت: در اسلام و نظام فکری اسلام بینش مدیریت از عمق اعتقاد انسان سرچشمه می‌گیرد.

وی، با اشاره به این‌که در اسلام مدیریت به‌عنوان ابزاری برای خدمت به مردم استفاده می‌شود، تصریح کرد: مدیریت آن‌قدر مهم است که خداوند خودش را مدیر می‌نامد و در قرآن می‌خوانیم که خداوند زمین و آسمان و کائنات را به بهترین شکل مدیریت می‌کند. مسلمی با اشاره به این‌که ما در عالم خلقت کهکشان‌های فراوانی داریم که یکی از آن‌ها کهکشان راه شیری است که زمین در آن قرار دارد، ادامه داد: دانشمندان امروزه در راه شیری 150 میلیارد ستاره و سیاره را کشف کرده‌اند که برخی از آن‌ها میلیون‌‎ها برابر زمین حجم دارند.

معاون مشارکت‌های مردمی کشور، افزود: همه دارای چرخش وضعی و انتقالی هستند و میلیون‌ها سال از خلقت آن‌ها می‌گذرد اما با وجود همه دوران‌های وضعی و انتقالی که دارند حتی یک‌بار دو ستاره با یکدیگر برخورد نداشته‌اند که این‌ها همه نشان دهنده یک مدیریت قوی و کارآمد است که این نظام را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در صحنه‌های فردی و اجتماعی نیز مدیریت همین نقش را ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر مدیریت با تدبر و نیت خدمت به خلق باشد می‌تواند جامعه را به سوی صلاح، فلاح، سعادت و خوشبختی رهنمود کند.

مسلمی، با اشاره به این‌که این ابزار مدیریت در همه عرصه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در کنار مدیریت همواره جنگ بین حق و باطل وجود دارد که هرکدام خواهان مدیریت دنیا هستند که از طریق این ابزار بتوانند به اهداف مد نظر خود برسند. معاون نوسازی مدارس کشور، خاطرنشان کرد: جبهه حق در جهت عزت و سربلندی مردم قدم برمی‌دارد ام جبهه باطل برای منافع و نیت‌های شخصی از این ابزار استفاده می‌کند و این نکته را فراموش کرده‌اند که مدیریت آن‌قدر مهم است که خداوند از آن به‌عنوان امانت ذکر کرده است.

وی با بیان این‌که این امانت باید به‌دست کسی سپرده شود که در زمان بازپس‌گیری این سمت از او خدا را شکر کرده و بتواند در بالای تریبون از همکاران خود دفاع کند، عنوان کرد: در سازمان نوسازی مدارس در انتخاب مسئولان به این موضوعات توجه می‌شود.

مسلمی با اشاره به این‌که سازمان نوسازی مدارس به‌عنوان بازوی توانمند عمرانی آموزش و پرورش مأموریت بسیار مهمی را برعهده دارد، اظهار کرد: امروزه ثابت شده توسعه پایدار که ضامن رفاه، سعادت، خوشبختی، عزت، سربلندی، اقتدار و از همه مهم‌تر استقلال یک کشور است که تنها و تنها با توسعه علم و دانش امکان‌پذیر است. معاون نوسازی مدارس کشور، تأکید کرد: اکر ما بخواهیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم راهی نداریم جز این‌که بستر و زمینه توسعه علم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به این‌که سه عامل مهم در توسعه علم در کشور وجود دارد، بیان کرد: معلم، متعلم و فضا و تجهیزات آموزشی سه عامل توسعه علم هستند که اگر هر کشوری این سه عامل را در حد استاندارد داشته باشد قطعاً مسیر توسعه علمی را به سرعت می‌پیماید و از پله‌های ترقی بالا می‌رود.

مسلمی با بیان این‎که ما از نظر معلم کمبودی نداریم، عنوان کرد: معلمین ما همگی آشنا به کار، متعهد و متخصص هستند و اگر زمانی اطلاعات نو وجود داشته باشد که معلمان باید بیاموزند آموزش و پرورش با برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت این مشکل را نیز حل می‌کند.

معاون نوسازی مدارس کشور با اشاره به این‌که دومین عامل متعلم و دانش‌آموز است که همه مستعد هستند و کم نداریم، اظهار کرد: فرزندان ما استعداد زیادی دارند که اگر زمینه شکوفایی استعدادها برای آن‌ها فراهم شود کار می‌کنند کارستان.

وی، با بیان این‌که از زمانی‌که نظام جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای حضور دانش‌آموزان در المپیادهای علمی فراهم کرده است قله‎های افتخار را برای کشور فتح کرده‌اند به‌طوری‌که هیچ المپیاد علمی را نمی‌توان پیدا کرد که دانش‌آموزان ایرانی مدال و مقامی را کسب نکرده باشند، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده وجود سرشار منبع عامل توسعه در کشور ماست.

مسلمی با اشاره به این‌که سومین عامل توسعه پایدار کشور فضا و تجهیزات آموزشی است، بیان کرد: علی‌رغم فعالیت‌هایی که بعد از انقلاب صورت گرفته اما ما نتوانسته‌ایم به استاندارهای لازم در این زمینه دست پیدا کنیم.

معاون نوسازی مدارس کشور، ادامه داد: علی‌رغم حضور فعال خیرین در این زمینه و اعتبارات مناسب دولتی اگر نتوانیم در این بخش به استانداردهای لازم برسیم پای ما در رسیدن به توسعه پایدار می‌لنگد.

وی تأکید کرد: اگر فضا و تجهیزات مناسب وجود نداشته باشد نه معلم می‌تواند داشته‌های خود را به‌خوبی به دانش‌آموز منتقل کند و نه دانش‌آموز می‌تواند از توانایی‌های معلم خود استفاده کند.

مسلمی با اشاره به این‌که سه سیاست ایستایی، کارآیی و زیبایی سه سیاستی هستند که از 5 سال پیش محور کاری سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است و به‌دنبال تحقق آن هستیم، تصریح کرد: ایستایی یعنی این‎که ساختمان‌هایی بسازیم که در برابر حوادث طبیعی بالاخص زلزله مقاوم باشد این درحالی است که تمام نقاط کشور روی گسل زلزله قرار دارند.

معاون نوسازی مدارس کشور ادامه داد: این سیاست با رعایت مقررات نظام فنی ـ مهندسی کشور و جذب نیروهای فنی در نوسازی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به این‌که ما در سیاست کارآیی مدارس را در قالب چند کلاس درس نمی‌بینیم، عنوان کرد: چراکه در کنار کلاس درس باید فضای مکملی پیش‌بینی شود تا معلم بتواند در آن فضا تئوری‌های خود را به عمل تبدیل کند و به این واسطه دانش‌آموزان علاوه‌بر تئوری با کار عملی نیز آشنایی داشته باشند.

مسلمی عنوان کرد: میانگین سرانه فضای کلاسی قبل از انقلاب 50 متر مربع بوده است این درحالی است که بعد از انقلاب به 150 متر مربع رسیده است.

معاون نوسازی مدارس کشور با اشاره به این‌که ما در معماری مدارس باید به زیبایی ظاهری و جزئیات داخلی مدرسه نیز توجه کنیم، تصریح کرد: انسان زیبایی را دوست دارد و این زیبایی باعث سادی و نشاط او می‌شود و ما باید از این ویژگی استفاده کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: در 5 سال اخیر که ارزیابی بین سازمان‌ها انجام شده است سازمان نوسازی مدارس چه در رده استانی و چه در رده کشوری توانسته است سه بار رتبه اول یک بار رتبه دوم و یک بار رتبه سوم را کسب کند.

captcha