چهاردهمين نشست كميته مشورتی قرآن در اروميه برگزار شد
کد خبر: 2549998
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

چهاردهمين نشست كميته مشورتی قرآن در اروميه برگزار شد

گروه فعاليت‌های قرآنی: نماينده مجمع قاريان و حافظان قرآن كريم اروميه، مهمترين مانع ارتقای فرهنگ قرآن‌آموزی را عدم شناخت و اعتماد به قرآن به عنوان منشور سعادت فرد و جامعه در قاطبه مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، مصطفی صولتی، نماينده مجمع قاريان و حافظان قرآن كريم اروميه در چهاردهمين نشست كميته مشورتی قرآن كه شامگاه 30 خردادماه در اروميه برگزار شد، گفت: مهمترين مانع ارتقای فرهنگ قرآن‌آموزی، عدم شناخت و اعتماد به قرآن به عنوان منشور سعادت فرد و جامعه در قاطبه مردم است و در نتيجه اين موضع‌گيری ممتنع، موجب می‌شود كه قاری ممتاز نيز ارزش مبنايی برای مردم نداشته باشد.
وی به تشويق قاريان و حافظان ممتاز استان در رده كشوری و بين‌المللی در بازه زمانی 10 ساله يعنی از سال 1392 تا 1401 در آذربايجان غربی اشاره كرد و گفت: اين طرح در راستای ارتقای فرهنگ و انگيزه عمومی قرآن‌آموزی مردم استان به واسطه شناساندن آذربايجان غربی به عنوان يك قطب صاحب كرسی در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و تأليفات قرآنی است.
صولتی اظهار كرد: اگر مبانی انگيزشی فرهنگ عمومی قرآن‌آموزی را در مواردی همچون رسوم و عادت اجتماعی، و خانوادگی، درك فردی از زيبايی‌های مفهومی قرآن، لذت استماع صوت زيبايی قاريان قرآن، حس برتری جويی و ملی‌گرایی قرآن در ميادين رقابتی كشوری و بين‌المللی و عقيده و دين بدانيم، در يك نگاه اجمالی به اجتماع مردم مسلمان استان در سه دهه اخير می‌توان گفت كه آموزش قرآن به فرزندان متاسفانه در خانواده‌ها جزو اولويت‌های درجه يك خانواده‌ها نيست.
وی افزود: ميزان اطلاعات مردم از قرائت و مفاهيم قرآن بسيار اندك و در اكثر موارد در حد صفر است و از سوی ديگر گرايش عملی به فرهنگ قرآنی به عنوان برترين فرهنگ دينی و مذهبی در مقايسه با ساير خرده فرهنگ‌های مذهبی بسيار اندك است.
اين قاری بين‌المللی قرآن خاطرنشان کرد: متاسفانه كميت و كيفيت اطلاع‌رسانی به عموم مردم در زمينه‌های معنا و قرائت قرآن و نيز معرفی نام آوران اين عرصه چندان چشمگير نيست و تلاش‌های مستمری كه تاكنون انجام پذيرفته و وضعيت فعلی استان را در زمينه فرهنگ قرآنی رقم زده عمدتا مربوط به حلقه‌های فرهنگی جدا از هم از جمله آموزش و پرورش، جلسات سنتی قرآن، هيئت مذهبی، پايگاه‌های مقاومت، سازمان تبليغات اسلامی و صدا و سيمای استان است.
وی كمبود تعداد اساتيد مجرب قرآن كه حامل علوم و فنون هنری قرائت و مفاهيم قرآن باشد را نسبت به سرانه جمعيت استان بسيار ناچيز دانست و اظهار كرد: كمبود قاريان متبحر و خوش صوت كه تلاوت زيبا و موثری را ارائه دهند و نيز كمبود نام‌آوران عرصه‌های رقابت قرآن كشوری و بين‌المللی نسبت به سرانه جمعيت استان از ديگر مشكلات فرهنگ قرآن‌آموزی در استان است.
صولتی، نحوه اجرای طرح را اهتمام جدی جامعه قرآنی اعم از اساتيد، شاگردان، مديران و برنامه‌ريزان برای افزايش روح اتحاد و همدلی، تلاش برای كيفيت آموزش و پرورش قاريان و حافظان و محققان قرآنی، تلاش جدی قاريان و حافظان متبحر استان برای ارتقای كميت و كيفيت فعاليت و تمرينات تخصصی خود در راستای كسب رتبه‌های برتری و كشوری و نيز تلاش مسئولان ارشد استان برای تكريم شايسته از نام‌آوران قرآنی كشوری و بين‌المللی تا ده سال، طبق مصوبه شورای فرهنگی استان عنوان كرد.
در ادامه اين نشست، راضيه پورحيدر مدير حوزه علميه الزهرا(س) خواهران اروميه اظهار كرد: متاسفانه در كشورمان آنچنان كه به ورزش و به ويژه فوتبال و فوتباليست اهميت داده و از آنها با هزينه‌های ميلياردی حمايت می‌شود، به قرآن اهميت چندانی داده نمی‌شود بنابراين لازم است كه در جامعه جاذبه‌های قرآنی برای تشويق مردم به سمت قرآن تبيين و تبليغ شود.
در ادامه سيد محمد ميرقلنج، پيشكسوت قرآنی ابراز كرد: مطالبات مردم عموما ورزش فوتبال است چون پشتوانه مادی قدرتمندی دارد در حالی كه اگر در جامعه به فراخوانی قرآن كريم نيز بهادهند مردم بيشتر جذب آن شده و از آن حمايت می‌كنند.
وی ادامه داد: تكريم شايسته از چهره‌های قرآنی در رده‌های كشوری و بين‌المللی توسط مسئولان بسيار ضروری است بنابراين اگر موج قرآن‌آموزی در ميان آحاد ملت به وجود آيد، مسئولان نيز مجبور به حمايت می‌شوند.
captcha