آثار حفظ قرآن در پرتو عمل به احكام الهی تحقق می‌‌يابد
کد خبر: 2074195
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
آسيب‌شناسی روش‌های حفظ قرآن در مؤسسات/65

آثار حفظ قرآن در پرتو عمل به احكام الهی تحقق می‌‌يابد

گروه فعاليت‌های قرآنی: حفظ قرآن آثار دنيوی و اخروی بسيار دارد و عبادت شمرده می‌شود و بی‌ترديد اين آثار در پرتو عمل به قرآن و احكام الهی نهفته است و در آن تحقق می‌يابد.

«زهرا مصطفی‌لو»، حافظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، اظهار كرد: ‌یـكـى از اهـداف حـفظ آيات قرآن، عمل به مضامين آن است، وقتى انسان كلام وحى را به خاطر مـى‌سـپـارد، نـاخودآگاه جانش تأثير مى‌پذيرد و او را در مسير عمل به دستورهاى خداوند پيش مـى‌برد، پاداش بسيار حافظان قرآن كه در برخى از روايات به چشم مى‌خورد بدين جهت است كه آنـان پـیـوسـتـه آیـات الهـى را تـكرار مى‌كنند و گوشت و پوست خود را با آن مى‌آميزند.
وی گفت: حفظ قرآن كريم به تنهايی هدف نهايی نيست و بلكه شروع يك برنامه شكوهمند آشنايی اساسی با معارف قرآن مجيد و قرار گرفتن در ابتدای راهی است كه به يك مقصد متعالی منتهی می‌شود، حفظ و تكرار آيات موجب توجه مستمر به كلام‌اللّه و ورود و اقامت در فضای نورانی آموزه‌های قرآنی می‌شود.
اين حافظ قرآن افزود: در صورتی‌كه حمايت‌ها و اعتبارات ويژه‌ای جهت پشتيبانی از مراكزی كه به‌طور تخصصی در زمينه تربيت حافظ قرآن فعاليت می‌كنند اختصاص يابد، قطعاً تعداد فعاليت اين مراكز قرآنی افزايش يافته و بالطبع شاهد موفقيت تعداد بيشتری از مردم در حفظ كلام‌الله مجيد خواهيم بود.
وی بيان كرد: اگر مربيان قرآن در بحث تعليم اين كتاب آسمانی با اخلاص عمل كنند، در واقع سنت پيامبر اكرم(ص) را رواج داده و موجبات رضايت خداوند و ائمه اطهار (ع) را فراهم می‌كنند.
مصطفی‌لو تصريح كرد: بعد از اتمام دوره آموزشی در مؤسسات افراد قادر خواهند بود كه قرآن را حفظ كنند، اما آن چيزی كه قطع و يقين مشكل وجود دارد و بايد دنبال راهكار باشند اين است كه تثبيت خوبی در حفظ قرآن وجود ندارد، بارها نفرات بسيار زيادی را ديدم كه در مؤسسات آموزشی قرآن را حفظ كردند، ولی اگر هم‌اكنون از آن‌ها قرآن را بپرسيم شايد نتوانند يك صفحه از قرآن را هم خيلی راحت پاسخ دهند.
وی خاطرنشان كرد: حفظ قرآن، برنامه‌ريزی و زمان‌بندی و نظم و انضباط می‌خواهد، از اين رو با توجه به شرايطی كه داريد، برای خودتان مشخص و معیّن كنيد كه روزی چند ساعت و در كدام ساعت‌ها می‌خواهيد به حفظ قرآن بپردازيد.
captcha