ترجمه و تفسیر قرآن در محافل عزاداری مغفول مانده است
کد خبر: 1466511
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳

ترجمه و تفسیر قرآن در محافل عزاداری مغفول مانده است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: متأسفانه جامعه در شرایط کنونی دچار غفلت در بحث حال و هوای قرآنی شده است و بعضا در عزاداری‌ها و دعاها شکایت در خصوص عدم حال معنوی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، حجت‌الاسلام پورحسین‌فر، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، دیروز دهم آبان‌ماه در میزگرد قرآنی با موضوع «آینده‌اندیشی قرآنی برای مجامع فرهنگی» که با حضور حاج عبدالحسن محمدپور، قاری و پیشکسوت قرانی و یزدانی، کارشناس قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل برگزار شد، گفت: بحث عدم حال در محافل می‌تواند یک آسیب در عرصه قرآنی باشد و باید توجه داشت که رضایت معصوم و پروردگار حال معنوی را در بشر ایجاد می‌کند و باید در مراسمات مختلف و بخصوص عزاداری‌ها جایگاه قرآن تعریف شود چرا که حال معنوی در خود قرآن است.
وی افزود: بحث محتوا، مفاهیم، مباحث مربوط به تفسیر و ترجمه در شهر ما رونق ندارد و در سبک زندگی ما نیز قرآن دارای بحث محتوایی نیست.

حجت‌الاسلام پورحسین‌فر، خاطرنشان کرد: در جامعه قرآنی باید انگیزه باشد و به همان اندازه که به قرائت قرآن ارزش قائل هستیم و بها می‌دهیم به همان میزان و بلکه افزون بر ان باید به بحث ترجمه و تفسیر بها دهیم هر چندکه متاسفانه منابر ما بعضا قرانی نیست و بحث حاشیه‌ها آنها را فرا گرفته است.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: قران درمان قطعی آلام بشریت است و حال را به مقام و مقیم می‌رساند و ما را ساکن می‌کند. قران به ما سکینه عطا می‌کند و سکونت دائمی و همیشگی ایجاد می‌کند در حالی که مردم به دنبال چیزی هستند که هیجان ایجاد کند.
وی افزود: روحانیون وظیفه دارند معارف قرآنی را تبیین کنند. جامعه ما اطلاعات قرآنی کمی دارد و باید نگاه جامع و دید کلی نسبت به برنامه‌های قرآنی در آینده مدنظر قرار گیرد.
حجت‌الاسلام پورحسین‌فر یادآور شد: مباحث اخلاق بر مبنای قرآن از اهم مواردی است که در محافل و مجالس قرانی و عزاداری باید به آن پرداخته شود.
وی بیان کرد: سیاست قرانی و تربیت فرزند از دیدگاه قران کریم آنگونه که شایسته جامعه اسلامی است نتوانسته بازنمود در جامعه داشته باشد و باید در این راستا برنامه‌ریزی شود.
در ادامه حاج عبدالحسن محمد پور، قاری و پیشکسوت قرانی با اشاره به اینکه حال‌مندی در عبادات و قران است و ما باید به دنبال حال قرانی باشیم و نه حال هواهای نفسانی، اظهار کرد:  بعضا در عزاداری‌ها حال نفسانی غلبه بر حال قرانی دارد و این بدلیل اینست که نقش و جایگاه قرآن در عزاداری‌ها مشخص نیست ، فلذا ضرورت دارد بیش از گذشته در ایام محرم بین قرآن و عترت تلفیق ایجاد شود.



اولین قاری قرآن استان اردبیل با اظهار گلایه از بوجود آمدن فاصله بین قاریان و مجامع فرهنگی ، گفت: متاسفانه در جلسات مهم و استانی از قاریان مطرح و برتر استانی دعوت نمی‌شود و ضرورت دارد در مجالس و گردهمایی‌ها از این قاریان دعوت شود تا ایجاد انگیزه برای انها شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود از قاریان قران خواست تنها به خواندن قران اکتفا نکرده و با عمل به ان درصدد تذکر نکته‌های قرانی به مردم شوند.
این پیشکسوت قرآنی از بزرگان و روحانیون خواست تا در مجالس و سخنرانی‌های خود توصیه‌های اخلاقی را سرلوحه قرار داده و در حوزه تربیت در خانواده، معارف و اخلاق قرانی را به مردم آموزش دهند.
وی متذکر شد: مبادا جوانی صدای خوب داشته باشد  و به جای استفاده از آن در قرائت قران، انرا در مکانها و جاهای انحرافی مورد استفاده قرار دهد.
محمدپور بحث نرخ‌گذاری در قرائت قران توسط برخی قاریان را یک فاجعه و آسیب در حوزه قرانی عنوان کرد و بیان کرد: اگر هدف از قرائت قران پول اوری باشد هیچوقت منجربه ایجاد حال قرانی نمی‌شود، هر چند که تشویق و هدیه دادن نیز با انکه لازم است ولی نباید تخریب کننده شود.
این پیشکسوت قرآنی، حفظ و تقویت جلسات قرانی در دانشگاه‌ها، تشویق و ترغیب دانشجویان برای حضور در مجامع و محافل قرانی به نحوی که مطلوب و شایسته آنها بوده و با حفظ حرمت‌های لازم برای آنها و توام با مجذوبیت باشد، استفاده از نخبگان قرانی اعم از مفسران، مترجمان،حافظان و قاریان برای تربیت دانشجویان قرآنی و استفاده از آرایه‌های هنری در بحث قرانی را از موارد مهم در آینده اندیشی قرانی عنوان کرد.
همچنین یزدانی، کارشناس قرانی تبلیغات اسلامی اردبیل در ادامه گفت: روحانیت،مداحان و قاریان قران 3 گروهی هستند که فرهنگ عمومی استان را تدوین می کنند فلذا باید تلفیقی کار کنند و در کنار هر کدام دیگری نیز نقش خود را ایفا کند.
وی از علما و روحانیون خواست تا در محافل خود به تبیین قرآن بپردازند و اساتید قران در جلسات مهم حضور داشته باشند.
یزدانی از قاریان قران خواست تا با فن و تربیت شده به قرائت قرآن بپردازند و سبک زندگی خود را الهام گرفته از قران و سیره نبوی قرار دهند تا کلامشان بر قلب مردم اثر کند.
این کارشناس قرانی با انتقاد از اینکه در سال‌های گذشته بودجه قرآنی استان به سایر استان‌ها می‌رفته است، افزود: متاسفانه نمایندگان استانی در این زمینه کوتاهی کردند و باید پاسخگو باشند .
وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی را افراد غیرفرهنگی اداره می‌کنند، بیان کرد: افرادی هستند که با دید مالی به عرصه فرهنگی نفوذ کرده‌اند و این اجحاف در حق اصحاب فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
یزدانی استفاده از نخبگان قرآن در دانشگاه‌ها، مشخص‌شدن جایگاه قاریان و ایجاد جذابیت قرآنی در جامعه از طریق وسایل و ارتباطات سمعی و بصری از قبیل تلویزیون را از اولویت‌های آینده اندیشی قرآنی عنوان کرد.

captcha