نزول فجر در توصیف امام حسین(ع) + ۴ تلاوت از سوره فجر
کد خبر: 1463512
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
رابطه قرآن و قیام عاشورا/

نزول فجر در توصیف امام حسین(ع) + ۴ تلاوت از سوره فجر

کانون خبرنگاران نبأ: پیوند قرآن و قیام عاشورا پیوندی عمیق است؛ تلاوت آیات قرآن در مسیر حرکت امام‌حسین(ع) از مدینه به کربلا و ارتباط آیات تلاوت‌شده از زبان حضرت تا لحظه شهادت و پس از آن صوت قرآن از گلوی بریده، خود گواهی بر این مطلب است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، پیوند قرآن و قیام عاشورا آن طور که از تاریخ و روایات برجای مانده است، پیوندی عمیق است که با نگاهی موشکافانه می‌توان ظرایف بسیار از رابطه قرآن و قیام عاشورا استخراج کرد.

در این باب بزرگان بسیاری از جمله مفسران، پژوهشگران، عالمان دینی و ... به پژوهش‌های عمیقی پرداخته‌اند که نتایج حاصله، ظرایف و نکاتی بسیار از این پیوند عمیق بیان می‌دارند؛ پیوندی که شاید به اتصال دو امانت بر جای مانده از پیامبر اسلام(ص) که همان قرآن و عترت است، اشاره دارد.

حجت‌الاسلام قرائتی در کتاب «ده‌گفتار» خود به ارتباط قرآن و امام‌حسین(ع) می‌پردازد. در بخشی از این گفتار که اختصاصا به ارتباط قرآن و حضرت سید‌الشهدا(ع) پرداخته شده، آمده است:

قرآن در مسیر حرکت امام حسین(ع)

در مسیر حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا اتفاقات و حوادث قابل تأمل و شگفتی رخ داد و حضرت در مقابله و مواجهه با هر کدام با تأسی و استفاده از قرآن حرکت خود را قاطعانه و محکم پیش می بردند. در مدینه هنگامی که مروان نماینده یزید مأمور شده بود تا از امام حسین(ع) هر طور که شده بیعت بگیرد اما رو به مروان کرد و فرمود: وای بر تو، تو پلیدی در حالی که ما خانواده‌ای هستیم که خدا در مقام و منزلت ما فرموده: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛(احزاب/33) و پس از آن از بیعت با یزید ممانعت کردند و به سوی مکه حرکت نمودند».

همین که براى بیعت نکردن با یزید (در ۲۸ رجب) از مدینه به سوى مکه خارج شدند این آیه را تلاوت فرمودند: «فخرج منها خائفا یترقّب قال ربّ نجّنى من القوم الظالمین(قصص/21) آنگاه که (موسى) از آنجا ترسان و نگران بیرون شد گفت: پروردگارا! مرا از قوم ستمکار نجات بده.

هنگامى که امام حسین(ع) شب جمعه سوم شعبان (قبل از حرکت به کربلا) وارد مکه شدند این آیه را تلاوت فرمود: «و لمّا توجّه تلقاء مَدیَن قال عسى ربّى اَن یهدنى سواء السبیل؛(قصص 22) چون روبه سوى مدین نهاد، گفت: باشد که پروردگارم مرا به راه راست راهنمایى کند».

امام‌حسین(ع)، در نزدیکى کربلا همین که حر به امام گفت: چرا آمده ‌اى؟ فرمود: نامه‌هاى دعوت شما مرا به این جا آورد ولى حالا پشیمان شده‌اید و سپس این آیه را تلاوت فرمود: «فمَن نَکَث فانّما یَنکُث على نفسه(فتح/10)؛ پس هرکس که پیمان شکند همانا به زیان خویش پیمان شکسته است».

تلاوت قرآن در روز عاشورا

در روز عاشورا نیز حضرت در بحبوحه جنگ آیاتی را تلاوت فرمودند که علاوه بر رسوا کردن دشمن، به بیان اهداف و مقاصد خویش از جنگ پرداختند تا آنان که در لشکر یزید بودند این کلمات را شنیده باشند و خود راه خود را انتخاب کنند.

«فَأَجْمِعُوا أَمْرَکُمْ وَشُرَکَاءَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَیْکُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَیَّ وَلَا تُنظِرُونِ؛ شما با شریکانی که قائلید کارتان را هماهنگ و عزمتان را جزم کنید، سپس در کارتان پرده پوشی نکنید، آنگاه کار مرا یک سره نمایید و مهلتم ندهید». در ادامه فرمودند: «إنّ ولیّی الله الذی نزّل الکتاب وهو یتولّی الصالحین» سرور من خداوند است که این کتاب آسمانی را فرو فرستاده و او دوستدار شایستگان است (اعراف196)» در انتها نیز فرمودند: «اِنّی عُذت ُ بربّی و ربّکم اَن ْ تَرجِمُون اَعُوذُ بربی و ربّکم مِن کل ّ متکبّرٍ لا یُوْمِن بیوم الحساب؛ یعنی من به پروردگار خود و پروردگار شما از شر هر متکبری که به روز حساب ایمان ندارد، پناه می برم»(غافر27) و با این اذکار بود که به میدان نبرد شتافت و جانانه در راه خداوند متعال به شهادت رسید.»

امام حسین(ع) در شب عاشورا در اطراف خیمه‌ها و حضرت زینب کبری(س) در مقابل یزید این آیه را قرائت کردند و همین آیه بود که توسط زینب کبری(س) در مقابل یزید قرائت شد. می‌فرماید:«وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ(آل‌عمران/178)

در فضیلت سوره فجر نیز از امام صادق(ع) نقل شده است: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید. زیرا این سوره، سوره امام حسین(علیه السلام) است. هر کس این سوره را قرائت نماید در روز قیامت در درجه امام حسن(ع) و همراه ایشان خواهد بود(ثواب الاعمال، ص 123)

ابو اسامه می گوید: من در مجلسی که امام صادق علیه السلام این حدیث را فرمود حاضر بودم از ایشان پرسیدم: چگونه این سوره مخصوص امام حسین علیه السلام شد؟ فرمود: آیا این آیه را نشنیده‌ای: یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ إِرْجِعِی ... منظور از نفس مطمئنه امام حسین(علیه السلام) است(بحارالانوار، ج 24، ص 93)

سوره مبارکه فجر

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
إِرْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾
فَادْخُلِی فِی عِبادِی ﴿٢٩﴾
وَ ادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾
 

تلاوت استاد عبدالباسط سوره مبارکه فجر آیات شریفه ۲۷ تا ۳۰

تلاوت استاد محمود لطفی نیا سوره مبارکه فجر آیات شریفه ۲۷ تا ۳۰

تلاوت استاد سعید زنّاتی سوره مبارکه فجر آیات شریفه ۲۷ تا ۳۰

تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی سوره مبارکه فجر آیات شریفه ۲۷ تا ۳۰

captcha