استفاده ابزاری از مفاهیم مذهبی؛ رویکرد نادرست والدین در برابر رفتار کودکان
کد خبر: 1462063
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
مدیر گروه معارف دانشگاه بیرجند تأکید کرد:

استفاده ابزاری از مفاهیم مذهبی؛ رویکرد نادرست والدین در برابر رفتار کودکان

گروه اجتماعی: بسیاری از والدین در برابر شیطنت‌های کودکان، مشکلات رفتاری و حتی رفتارهای طبیعی آن‌ها به استفاده ابزاری از مفاهیم مذهبی روی آورده و خداوند را متهم می‌کنند که کودکان شلوغ را عذاب می‌کند و تصویر یک موجود شکنجه‌گر را از خداوند در ذهن کودک ترسیم می‌کنند.


حجت‌الاسلام هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه انتقاد زیاد از کودکان در هر زمینه‌ای که باشد آنان را به سرکشی وامی دارد و تذکر فراوان موجب پیدایش لجاجت و مقاومت می‌شود، گفت: انتقاد و سخت‌گیری بی‌مورد نه تنها تربیت اسلامی کودکان را مورد خدشه قرار می‌دهد بلکه موجب مشکلات روحی و روانی نیز می‌شود.



وی اظهار کرد: کودکان در سنین خردسالی از طریق تخیل، نمادسازی و الگوسازی به تفکر می‌پردازند لذا برای بیان احساس ترس و اضطراب خود آن را به شکل غول و هیولا به تصویر می‌کشند و موجودات خوب و دوست‌داشتنی را به صورت فرشته و امثال آن ترسیم می‌کنند.



انتقاد و سخت‌گیری تربیت اسلامی کودک را خدشه‌دار می‌کند



مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند بیان کرد: بسیاری از والدین در برابر شیطنت‌های کودکان، مشکلات رفتاری و حتی رفتارهای طبیعی آن‌ها به استفاده ابزاری از مفاهیم مذهبی روی آورده و خداوند را متهم می‌کنند که کودکان شلوغ را عذاب می‌کند و تصویر یک موجود شکنجه‌گر را از خداوند در ذهن کودک ترسیم می‌کنند در حالی که عذاب خداوند برای مکلف گناه‌کار است.



شهاب بر لزوم سرمایه‌گذاری در راستای تربیت کودکان تأکید کرد و یادآور شد: تربیت انواع گوناگونی دارد که تربیت بر مبنای اسلام به این دلیل که تمام نیازهای کودک را در نظر می گیرد بهترین شیوه تربیتی است.



وی دروغگویی، وفای به عهد، راستگویی، انجام اعمال عبادی و خوش رفتاری والدین بر کودکان را بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: کودکان مقلد پدر و مادر هستند و از رفتارهای والدین تقلید می‌کنند.



تأثیر قصه‌های قرآنی بر تخیل کودکان



مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه برای دستیابی به تربیت اسلامی کودکان نباید کودکان و نوجوانان را در معرض انتقاد و ایرادهای فراوان قرار داد و آن‌ها را به صورت منفی با مذهب و ارزش‌ها آشنا کرد، بیان کرد: شخصیت مذهبی کودک زمانی شکل می‌گیرد که متناسب با خواسته‌ها و روحیات و کشش‌های درونی او رفتار شود.



شهاب افزود: اهل بیت(ع) همواره به انسان در تربیت کودکان تأکید ویژه‌ای کرده‌اند و یکی از حقوقی که برگردن انسان است را حق کودک بر والدینش عنوان کرده‌اند و به محبان و مسلمان توصیه کرده‌اند که با مهربانی اصول مختلف را به کودک بیاموزند و در رفتارهای خود مراقب باشند.



وی با تأکید بر اینکه تأثیر قصه‌های قرآنی با تصاویر مربوط به آن بر اندیشه و تخیل کودکان و نوجوانان بسیار مؤثر است، یادآور شد: کودکان و نوجوانان دارای احساسات، توانمندی‌ها و مشکلات متفاوتی هستند و در دوران‌های مختلف زندگی نیز نیازهای متفاوتی دارند لذا ضروری است که نیازهای آنان شناسایی و به ساماندهی و جهت‌دهی آن‌ها از طریق معرفی و توصیه داستان‌های مناسب قرآنی پرداخته شود.

captcha