عمده‌ترین مؤلفه سبک زندگی اسلامی، اعتقاد به اصول بنیادین اسلام است
کد خبر: 1383024
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
درویشی:

عمده‌ترین مؤلفه سبک زندگی اسلامی، اعتقاد به اصول بنیادین اسلام است

گروه اجتماعی: مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه عمده‌ترین و اساسی‌ترین مؤلفه در سبک زندگی اسلامی اعتقاد به اصول بنیادین اسلامی است، افزود: این امر با ظرافت و دقت نظر توسط مبانی قرآن و احادیث نبی مکرم اسلام(ص) و دیگر اوصیای الهی بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، درویشی استاد دانشگاه تهران، 13 اسفند در همایش همایش دانشجویی کار و سبک زندگی دینی از منظر مقام معظم رهبری که در سالن زیتون هلال احمر اراک برگزار شد، سلام را یکی ازآداب مهم سبک زیندگی اسلامی دانست و بیان کرد: والدین در ابراز احساسات درست و منطقی به فرزندان باید نهایت دقت را داشته باشند و در مقابل فرزندان نیز با ادای احترام به والدین خویش احسان و نیکوکاری را فراموش نکنند.

وی بااشاره به اینکه خداوند متعال نیز به هستی سلام فرمودند، اضافه کرد: نزول قرآن کریم، وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت(ص) و اوصیای الهی سلام خداوند به بندگان خویش است؛ چراکه این عزیزان عامل سلامت و سعادت بشریت هستند و با تأسی از ایشان می توان مسیر رستگاری را پیمود.

درویشی با بیان اینکه انسان در زمان بیداری روحی به بسیاری از خصائص و شاخصه‌های انسانی دست پیدا می کند، اضافه کرد: سبک زندگی دینی و اسلامی یکی از مباحث مهم مدنظر امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب است و ایشان در این رابطه به کرات توصیه هایی فرمودند.

وی وجود و فطرت پاک جوانان  ولایت پذیر را به روشنایی غیرقابل توصیف تشبیه کرد و گفت: تمام هستی و هرآنچه در عالم دنیایی وجود دارد از وجود ذی قیمت انسان کوچک‌تر است و خداوند متعال به‌واسطه همین خصیصه انسان را اشرف مخلوقات خویش معرفی می‌کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه به کلام مولاعلی(ع) که فرمودند؛ «آیا شما فکر می‌کنید تنها ورز ظاهری در دنیا هستید؛ نه وجود شما فراتر از آن چیزی است که می پندارید» اشاره کرد و افزود: عمده ترین و اساسی‌ترین مؤلفه در سبک زندگی اسلامی اعتقاد به اصول بنیادین اسلامی است که با ظرافت و دقت نظر توسط مبانی قرآن و احادیث نبی مکرم اسلام(ص) و دیگر اوصیای الهی بیان شده است.

درویشی با بیان اینکه حضرت باریتعالی با نزول احکام دینی در کلام وحی و روایات دینی سلامت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، جانی، مالی و غیره بیمه فرموده است، اظهار کرد: در حقیقت با گرایش به سمت معنویت و مفاهیم ناب اسلامی از اختلالات رفتاری و داشتن نگاه منفی به محیط اطراف حذر خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنان خویش مشکلات مردم دنیا را در قالب 4 دسته مالی، جسمانی، ارتباطی و ذهنی تعریف کرد و گفت: با استناد و بهره‌مندی از فرازهای مقام معظم رهبری در بیان سبک زندگی اسلامی به این مباحث می توان پاسخ داد.

درویشی همچنین فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی اسلامی که فرمودند؛ سبک زندگی اسلامی علم  است نه مهارت؛ مهارت را مرگ خلاقیت عنوان کرد و گفت: تمامی رفتارهایی که به‌واسطه تکرار و تمرین به عادت تبدیل می‌شود در قالب مهارت تعریف می‌شود.

وی در ادامه بااستناد به منویات رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی به انتخابی آگاهانه در این راستا اشاره کرد و افزود: با طی کردن مسیر درست و الهی خواهیم توانست در سبک زندگی خویش تحول شگرف ایجاد کرده تا فرمایشات معظم‌له تحقق یابد.

این رواشناس متعهد نگاه مبتنی بر برنامه‌ریزی و اشراف بر استراتژی و مدیریت استراتژی را از جمله مباحث مهم جوامع امروزی بیان کرد.

مؤلف کتاب خانواده‌های متعالی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و رسانه‌ها باید در اجرای مدیریت و برنامه‌ریزی درست در راستای سبک زندگی اسلامی دقت نظر داشته باشند، اعلام کرد: با در اختیار داشتن برنامه و طرح‌های کاربردی و بهره‌مندی از اعتبارات بهینه، منابع انسانی متعهد، شرایط و امکانات خواهیم توانست در زمینه سبک زندگی اسلامی تحولی بنیادین ایجاد و زمینه تحقق منویات رهبری را فراهم کنیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خویش مردم و دولت را مسئول صیانت از ارزش‌های دین مبین اسلام، آرمان‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: جوانان در پاسداری از ارزش‌های موجود باید هوشیاری و فراست به خرج داده و در اطاعت از رهبر معظم انقلاب ذره ای تخطی نکنند.

مدرس دانشگاه تهران در ادامه به تشریح مدیریت استراتژی پرداخت و اظهار کرد: فعالان این حوزه می‌دانند که در این حیطه مصرف منابع ملاک نیست؛ بلکه مهم خلق منابع است و با تحولی درست و نیتی الهی می‌توان به این نوع مدیریت دست یافت.

وی بااشاره به اینکه رضایت افراد در حیطه کاری و زندگی شخصی از مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی است، اضافه کرد: تفکر درست و بدون حاشیه نسبت به خانواده، دوستان و اطرافیان انسان را از گزند افکار مسموم دور نگاه داشته و انسان را از قضاوت های نابجا باز می دارد.

درویشی، متکی بودن جوانان به دولت در حمایت‌های کاری را از رسالات مسئولان بیان کرد و گفت: جوانان در سبک زندگی اسلامی دوست دارند استقلال داشته باشند و با مدیریت درست و اسلامی به اهداف ناب دینی و پیشرفت جامعه و نظام کمک کنند.

وی همچنین نگاه جمعی و بهره‌گیری از تفکرات درست جمعی از افراد حاذق و متعهد کنار یکدیگر را راهکاری برای تحول‌آفرینی درست در انرژی افراد دانست و افزود: کنار هم بودن افراد نخبه مشکلات زودتر حل شده و به نتیجه بهتر ختم خواهد شد.

مؤلف کتاب مهارت‌های زندگی را بیاموزید در پایان، تصریح کرد: اگر می خواهیم نام مقدس امام، سیره مطهر ائمه(ع) و مشی رهبر فرزانه در جهان ماندگار شود باید در اعمال و رفتار خویش تازگی ایجاد کرده و با خلاقیت و نوآوری پویایی نظام مقدس جمهوری اسلامی را رقم بزنیم.

captcha