ترنم عطر ملکوتی وحی در آستانه مسابقات سراسری قرآن در شیراز
کد خبر: 1376825
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
شرح شور و حال شیراز؛

ترنم عطر ملکوتی وحی در آستانه مسابقات سراسری قرآن در شیراز

گروه فعالیت‌های قرآنی: میزبانی مسابقات سراسری قرآن برکات فراوانی برای سومین حرم اهل بیت(ع) درپی داشته است، در این روزها می‌توان شمیم قرآن را در فضای استان فارس به‌خوبی استشمام کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سومین حرم اهل بیت(ع) در روزهای پایانی سال میزبان مرحله کشوری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت،‌ ترتیل و مفاهیم قرآن کریم و جمعی از پیام‌آوران معارف قرآن سراسر کشور شده است.

میزبانی این مسابقات برکات فراوانی را برای سومین حرم اهل بیت(ع) درپی داشته است به‌طوری که در این روزها می‌توان شمیم قرآن را در فضای استان فارس به‌خوبی استشمام کرد.

برگزاری 150 محفل انس با قرآن کریم و حضور قاریان بین‌المللی، کشوری، مصری و عراقی از جمله برکاتی است که در این روزها نصیب جای جای استان فارس شده است.

فارس، مفتخر به داشتن 1400 بقعه متبرکه است

استان فارس با داشتن 1400 بقعه متبرکه، خاستگاه اهل بیت(ع) در ایران به‌شمار می‌رود که با میزبانی این مسابقات به حق می‌توان گفت بهترین فرصت جهت تعمیق بخشیدن پیوند قرآن و عترت در این دیار فراهم شده است.

همکاری 16 دستگاه و نهاد اجرایی استان فارس در برگزاری مسابقات سراسری قرآن حال و هوای دیگری را حتی در امور اداری این استان فراهم کرده است و این امر به‌گونه‌ای است که در روزهای باقی‌مانده تا برگزاری این مسابقات، مسئولان و مدیران ارشد این استان درباره برگزاری مسابقات سراسری قرآن نشست‌های خبری متعددی را برگزار می‌کنند.

چگونگی تحقق میزبانی فارس در مسابقات

آیت‌ا‌لله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس که عنایت ویژه‌ای به مباحث قرآنی دارد، از اوایل سال جاری بحث قطب قرآنی شدن این استان را مطرح کرد و در پی آن بر لزوم میزبانی فارس در مسابقات سراسری قرآن تأکید کرد و بحمدالله این امر با پیگیری‌های استاندار فارس و مدیران ارشد اوقاف این استان محقق شد.

جهت میزبانی یک ستاد عالی در استانداری فارس با حضور 20 کمیته و در اداره‌کل اوقاف فارس نیز 12 کمیته اجرایی تشکیل شد که مسئولیت هر کدام از کمیته‌های ستاد عالی را یکی از نهادها و سازمان‌ها و برعهده گرفت و مسئولان کمیته‌های اجرایی نیز را کارمندان اوقاف فارس تشکیل می‌دهند.

از جمله کمیته‌هایی که برای این مسابقات در نظر گرفته شده است می‌توان به کمیته‌های اداری و پشتیبانی، مدعوین، بسیج و نیروهای مسلح، تبلیغات، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، آموزشی، فرهنگی، محافل قرآنی، نمایشگاه‌ها، حراست و انتظامات و بانوان اشاره کرد.

مشارکت 16 نهاد استان فارس در برگزاری مسابقات

بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی، مسئول اجرایی کمیته مدعوین این مسابقات به خبرنگار ایکنا گفت: این کمیته از دو ماه پیش کار خود را آغاز کرده است و نخستین کار آن جذب نیروهای لازم از نهادهای فرهنگی بود.

وی افزود: جهت جذب مدعوین به‌منظور حضور در سالن برگزاری مسابقات سراسری قرآن از 16 نهاد استان فارس کمک گرفته شد که از جمله می‌توان به بسیج، بنیاد شهید، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، کانون‌های فرهنگی مساجد، مؤسسات قرآنی، هیئت‌های مذهبی، نیروهای مسلح، تربیت بدنی و هیئت‌های ورزشی، دانشکده علوم قرآنی، اوقاف شهرستان‌ها، شهرداری شیراز، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که برای هر کدام از آنان سهمیه‌هایی مشخص شد.

برگزاری مسابقات در 13 نوبت

حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: از سوی دیگر برگزاری این مسابقات در 13 نوبت تدارک دیده شده است که دو نوبت مربوط به افتتاحیه و اختتامیه است و 11 نوبت دیگر زمان برگزاری مسابقات است و سهمیه‌بندی‌هایی که برای سازمان‌های مختلف صورت گرفت جهت حضور در این زمان‌ها بود.

معاون اوقاف فارس عنوان کرد: با همکاری سازمان اتوبوسرانی، 60 دستگاه اتوبوس جهت ایاب و ذهاب مدعوین این مسابقات در شیراز تدارک دیده شده است ضمن اینکه از شهرستان‌های مختلف نیز قرار است مدعوینی به شیراز اعزام شوند.

وی با بیان اینکه 7 هزار نفر در قالب 140 دستگاه اتوبوس جهت حضور در مسابقات سراسری قرآن از شهرستان‌های فارس به شیراز اعزام می‌شوند، گفت: 26 هزار کارت دعوت با رنگ‌های مختلف ویژه سانس‌ها، جهت حضور در این مسابقات میان مدعوین تقسیم شده است.

حجت‌الاسلام حسینی ابراز کرد: در ایام برگزاری مسابقات روزانه 3 سانس اجرا می‌شود که در هر سانس 2 هزار و در کل در هر روز 6 هزار نفر از فضای معنوی این مسابقات فیض خواهند برد.

تشریح فعالیت‌های تبلیغاتی مسابقات

به گزارش ایکنا، داوود عسکرپور، دبیر ستاد اجرایی سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز در این رابطه گفت: در ایام برگزاری این مسابقات، هتل بزرگ شیراز به بانوان و هتل پرسپولیس به آقایان برای اسکان اختصاص یافت و تمام امکانات رفاهی برای متسابقان در این هتل‌ها و مسیر رفت وآمد آن‌ها فراهم شده است.

وی استقبال از متسابقان، تأمین امنیت متسابقان در سالن و مسیرهای رفت وآمد، روان‌سازی ترافیک حوزه سالن‌ها، تشکیل کمیته جراید و خبرگزاری‌ها، پوشش کامل خبری از مسابقات، نصب بیش از 500 پوستر و بنر در خیابان‌های شیراز، برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته قرآنی ویژه کارمندان و مسئولان استان را از جمله اقدامات پیش‌بینی شده این ستاد برشمرد.

دبیر ستاد اجرایی مسابقات سراسری قرآن عنوان کرد: مسابقات آقایان در تالار حافظ و مسابقات بانوان در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود که پخش مستقیم این مسابقات از تالار حافظ است.

بنا بر این گزارش، غلام‌علی دهقانیان، مسئول کمیته تبلیغات سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: برای اطلاع‌رسانی در خصوص این رویداد بزرگ قرآنی، کار تبلیغی خود را از 22 بهمن‌ به‌صورت جدی در سطح شهر آغاز کردیم و با هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری شیراز نصب تبلیغات بر روی 76 پل هوایی، 300 استند شهری، 50 بیلبورد در شیراز به پایان رسیده است، همچنین پوستر مسابقات در تمامی اتوبوس‌های شهری و تاکسی‌های بی‌سیم قرار گرفته و در 300 اتوبوس نیز بنرهای مسابقات نصب شده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 26 هزار کارت دعوت ویژه مراسم افتتاحیه، اختتامیه و ایام مسابقات چاپ شده است که در اختیار مدعوین قرار می‌گیرد.

دهقانیان با اشاره به تکمیل دکور تالارهای حافظ و اسناد ملی تا 30 بهمن‌ گفت: سیستم صوتی و ارتباط تصویری بین اتاق داوران و محل برگزاری مسابقه انجام شده است و سازه دروازه قرآن در ورودی نیز تا دو روز آینده به پایان می‌رسد.

مسئول اجرایی کمیته تبلیغات مسابقات سراسری قرآن ادامه داد: طراحی لوگو، تندیس‌ها و لوح‌های تقدیر برندگان تمام شده است که ان‌شاءالله کار ساخت آن‌ها به‌زودی آغاز می‌شود.

توزیع ویژه‌نامه «شمیم وحی» در ایام برگزاری مسابقات

جواد یزدانی، مسئول اجرایی کمیته اطلاع‌رسانی این مسابقات نیز در این رابطه از پخش مستقیم مسابقات مذکور از شبکه قرآن خبر داد و گفت: شیفتگان کلام‌الله مجید می‌توانند این مسابقات را طبق زمان‌بندی مشخص از این شبکه دنبال کنند.

وی تصریح کرد: سه پیش شماره ویژه‌نامه «شمیم وحی» از 22 بهمن به‌منظور اطلاع‌رسانی کامل مسابقات چاپ و توزیع شده که در طول برگزاری مسابقات نیز این روند ادامه خواهد داشت.

یزدانی عنوان کرد: در این ویژه‌نامه اطلاعات روزانه مربوط به زمان، مکان و بخش‌های مختلف مسابقات،‌‌ دل‌نوشته،‌ داستانک، مسابقه قرآنی و.. وجود دارد.

برگزاری جلسات تفسیر قرآن در حاشیه برگزاری مسابقات

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، مسئول کمیته تفسیر و ترویج قرآن کریم و حوزه‌های علمیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری نیز با بیان اینکه جلسات متعددی در این کمیته برگزار شده است، افزود: تصمیماتی که در این جلسات گرفته شده به دو بخش برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم شد.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت مختص دوران برگزاری این مسابقات در فارس است که در ایام برگزاری این مسابقات در تمام مساجد، حسینیه‌ها، بقاع متبرکه، مدارس و ... تمام مبلغان و روحانیان به بحث‌های تفسیر قرآن کریم می‌پردازند ضمن اینکه طبق ابلاغ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز ائمه جمعه فارس نیز خطبه‌های اول نماز جمعه را به این مسئله اختصاص می‌دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس اظهار کرد: تمام مبلغان طرح هجرت و تمام کسانی که در استان فارس مشغول کارهای تبلیغی هستند در ایام برگزای مسابقات بحث‌های کوتاه تفسیری را برای اقشار مختلف مردم اجرا خواهند کرد و در مدارس علمیه نیز کارگاه‌های شیوه بیان تفسیر قرآن کریم برای طلاب و اساتید برپا می‌شود.

پیشنهاد تشکیل ستاد تفسیر قرآن

وی خاطرنشان کرد: مسابقات قرآن و تشکیل این کمیته را بهانه‌ای برای انجام فعالیت‌های درازمدت قرار دادیم تا بتوانیم در گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه اقدامات مؤثرتری را انجام دهیم و قرار بر این شده است بعد از برگزاری چند جلسه، مجموعه نظرات را جمع‌بندی و نشستی در محضر آیت‌الله ایمانی داشته باشیم که در آن پیشنهاد تشکیل ستاد تفسیر قرآن را ارائه دهیم.

یادآور می‌شود، شهروندان شیرازی صبح پنجشنبه، اول اسفند با شاخه‌های گل به استقبال متسابقان سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن می‌روند.

captcha