فرهاد طهماسبی، کارشناس مسائل اجتماعی در لرستان، در گفتوگو با ایکنا از لرستان، گفت: با توجه به اینکه حدود 12 میلیون دانشآموز و 5 میلیون دانشجو در کشور داریم، بازار نوشتافزار بازار بالقوه بزرگی است که نیاز است در آن به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی توجه بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر براساس آمارها 40 درصد نوشتافزار مصرفی در ایران تولید داخل است و این در حالیاست که آمارهای دیگر گویای این است که تولید کنندگان میتوانند 100 درصد نیاز کشور را تأمین کرده و واردات این محصول را ممنوع کنیم در حالیکه اکنون وضعیت اینگونه نیست و آن 60 درصد در حال حاضر کالاهای خارجی استفاده میکنند که ممکن است کیفیت آنها خیلی با کیفیت کالاهای تولید داخلی نیز تفاوتی نداشته باشد.
حمایت از تولید نوشتافزار ایرانی
طهماسبی با اشاره به اینکه بحث حمایت از تولید نوشتافزار ایرانی میتواند به رونق تولید کمک کرده و آن 60 درصد مصرف کالاهای خارجی را در این بخش پوشش دهد، اظهارکرد: میتوان گفت به اندازه 40 درصد اشتغال ایجاد میکنیم و رقم قابلتوجهی از نیروی کار ما جذب کار میشود و از میزان بیکاری کاسته میشود و در عین حال مصرفکننده ایرانی از کالای ایرانی استفاده میکند اگر مورد توجه مسئولین حوزه صنعت و تجارت قرار بگیرد میتواند در تحقق شعار سال که «رونق تولید» است بهصورت عملی و کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد.
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: هرگونه تولید داخلی ازجمله تولید نوشتافزار به این موضوع کمک میکند که از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم، یعنی یا ارزی از کشور خارج نمیشود یا اگر خارج شود برای تهیه مواد اولیه موردنیاز بوده و بسیار ناچیز است و ما میتوانیم ارز کالای تولید شده را ذخیره کرده و در جای دیگر مورد استفاده قرار دهیم که این خود نیز به شکوفایی اقتصاد کشور کمک میکند.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تراز اقتصادی هر کشوری مثبت باشد، تصریح کرد: به این معنا که میزان واردات کمتر از میزان صادرات آن کشور باشد که در زمینه نوشت افزار اگر این کار را انجام دهیم و از تولید نوشت افزار ایرانی حمایت کنیم این امر نیز تحقق پیدا می کند.
طهماسبی با بیان اینکه 60 درصد نوشتافزار مصرفی ما وارداتی است که از کشورهای آسیای شرقی مانند چین، هنگکونگ، سنگاپور، ویتنام، تایوان و از کشورهای اروپایی وارد میشود، اظهارکرد: همانگونه که در کل دنیا مرسوم است، کشور ما نیز کالایی که صادر میکند سعی میکند از آن بهرهبرداری فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد و اگر یک بازار 60 درصدی نوشتافزار در اختیار نوشتافزارهای بیگانه باشد، طبیعتاً برای سلایق و ذائقههای کودکان، جوانان و نوجوانان ما در قالب این نوشتافزار کار فرهنگی و حتی کار سیاسی نیز میکنند و مفاهیم و ارزشهای نامطلوبی را که میتواند به ارزشها و هنجارهای جامعه ما لطمه بزند را از طریق این نوشتافزارها وارد میکند و به نسل جوان و نوجوان ما ارائه داده و آنها را در معرض انتخاب قرار میدهد و طبیعتاً باتوجه به جاذبههای بصری که در کارها استفاده میکنند و رعایت اصول روانشناختی و جامعهشناسی و مدیریتی که در تولید خود دارند از نظر هجوم فرهنگی اثرگذار هستند.
این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه حداقل 20 میلیون نفر بهصورت مستقیم از نوشتافزارها استفاده میکنند، عنوان کرد: این موضوع به خودی خود یک معضل است که در کنار معضلهای دیگر مانند فضای مجازی و رسانههای بیگانه قرار میگیرد و کار تزریق فرهنگی را انجام میدهد، اگر ما در این بخش برنامهریزی قوی و محکم داشته باشیم میتوانیم حداقل روزنه نفوذ فرهنگی دشمنان جمهوری اسلامی را در همین نقطه 60 درصدی ببندیم.
دولت ورود نوشتافزار با ارز نیمایی محدود کند
وی با بیان اینکه برای رونق تولید در این بخش باید حمایتهای دولتی را در کنار سرمایهگذاران بخش خصوصی قرار دهیم، عنوان کرد: دولت موظف است برای رونق تولید در بخش نوشتافزار حمایتها و تسهیلات لازم را به سرمایهگذار ارائه دهد، اکنون برخی از کارخانههای نوشتافزار را داریم که با یک سوم ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت هستند چون در بازار خریدار ندارند، که در اینجا دولت باید سیاستهای حمایتی اعمال کند و ورود نوشتافزار را حتی با ارز نیمایی که ارز آزاد است، محدود کند.
طهماسبی با بیان اینکه دولت با اعمال ممنوعیتهای وارداتی میتواند به رونق تولید در این بخش کمک کند، اظهار کرد: همچنین دولت می تواند با ارائه راهنمایی های فکری و مشاوره های مدیریتی به این بخش کمک کند و با ارائه تسهیلات مالی، چراکه کارخانه بدون سرمایه در گردش نمی تواند در صحنه تولید بماند لذا دولت باید برای کارخانه ها سرمایه در گردش ایجاد کند، سیستم بانکی می تواند پرداخت وام های خُرد را محدود کند و در قبال آن به بخش تولید کمک کند، که این کار باید در سیاست های کلان انجام شود، یعنی در ابتدای هر سال سهم هر بخش را مشخص کند که باید با محاسبات دقیق پیامدها و آثار انجام شود.
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: از طرف دیگر خود سرمایهگذاران و بخش خصوصی که دستاندرکاران تولید نوشتافزار هستند برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید از متخصصین فن در تولید خود استفاده کنند، باید از روانشناسان، متخصصان علوم تربیتی، جامعهشناسی و تبلیغات کمک بگیرند و حداقل تیم مشاوره چهار نفره برای انتقال مفاهیم و ایجاد جذابیت در شکل تولیدات خود در کارگاههای تولیدی داشته باشند.
حمایت از تولید ملی عزم ملی بین دولت، تولیدکننده و مردم را میطلبد
وی با اشاره به اینکه تحقق این امر عزم و همت ملی بین دولت، بخش تولیدکننده و مردم را میطلبد، اظهارکرد: اگر همه این اتفافات دست به دست هم داده و اتفاق بیافتند با رونق قابلتوجهی از لحاظ تولید کالا و محتوای انقلابی، ایرانی و اسلامی مواجه خواهیم شد.
طهماسبی ادامه داد: مردم در حمایت از تولید ملی نقش اساسی دارند که رسانهها باید مردم را در این بخش توجیه کنند، چراکه اگر پیراهن ایرانی را بپوشیم بهتر از این است که پیراهن با برندهای معروف بپوشیم.
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: ما باید تاریخ کشورهایی که استقلال پیدا کردن را مطالعه کنیم، بهعنوان مثال هندیها به هیچوجه از لباس اروپاییها و ژاپنیها نیز از غذای اروپاییها استفاده نکردند، چراکه نمیخواستند کشورشان در نهضت تولید مواد غذایی جا بماند، ما نیز باید این فرهنگ را در جامعه جا بیاندازیم.
وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی در زمینه حمایت از تولید ملی باید از مسئولین شروع شود، اظهارکرد: زمانیکه مسئولین درجه اول ما در سطح کشور و استانها حاضر نیستند از خودروی ایرانی استفاده کنند و حاضر نیستند از امکانات ایرانی در منازلی که بهصورت رایگان در اختیارشان است، استفاده کنند، طبیعی است که جامعه نیز نمیپذیرد که کالای داخلی با کیفیت است و از آن استفاده کنند.
طهماسبی با بیان اینکه چه اشکالی دارد مسئولان ما در سطح استانها با پراید جابهجا شوند، چه اشکال دارد خانههای آنچنانی نداشته باشند، به تأثیرگذاری مسئولان در جامعه اشاره و اظهارکرد: وضعیت مسئولان از طریق رسانهها رصد و بررسی میشود و در فضای مجازی نیز مورد نقد و بررسی قرار میگیرند، لذا این فرهنگسازی ابتدا باید از مسئولین شروع شود و بعد از آن و بهتدریج از طریق رسانهها به مردم گفته شود که همه یکی هستیم و باید کاری کنیم کشورمان به استقلال برسد، که راه استقلال ما رونق تولید و تولید محتوا است.
وی با تأکید بر اینکه نبض تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران نبض تغییرات بهسمت استقلالخواهی و رونق تولید و ایستادن بر سر پای خود در رفتارهای مسئولین حکومتی نهفته است، اظهارکرد: همانگونه که امام علی(ع) فرمودند؛ مردم تحتتأثیر ملوک خود قرار میگیرند، مسئولان ما که از تولید ایرانی استفاده نمیکنند، آنها که زندگیهای آنچنانی دارند، آنها که بهدنبال کسب مال و ثروت به هر طریقی هستند، نمیتوانند به جامعه بگویند که شما اینکار را نکنید.
طهماسبی تأکید کرد: مسئولانی که سوار خودروهای خارجی و وارداتی میشوند و حاضر نیستند سوار خودروهای نامطمئن داخلی شوند اینها به جامعه میگویند که ما این هستیم، بنابراین جامعه این تغییرات مثبت در راستای حمایت از تولید ملی را نمیپذیرد.
انتهای پیام