علیرضا کاوند، معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن، در گفتوگو با ایکنا؛ درباره نقشآفرینی دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی در حوزه کارآفرینی در کشور گفت: دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی میتوانند به دانشگاههای نسل سوم و کارآفرین و در آینده به دانشگاههای نسل چهارم تبدیل شوند، چراکه مصداق بارز دانشگاههای نسل سوم همین دانشگاههایی هستند که مرتبط با سازمانها و وزارتخانهها هستند و وظیفه آنها تربیت نیروی متخصص و کارآفرین است که هم در جامعه میتوانند کارآفرین باشند و هم برای خود کارآفرینی کنند.
وی با بیان اینکه این دانشگاهها اهداف، رسالت و مأموریت یک دانشگاه را محقق میکنند، ادامه داد: دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی میتوانند دانشگاههای نسل سوم جمهوری اسلامی محسوب شوند و ایجاد خلل در فرایند کاری و حوزه پژوهش و آموزشی آنها کشور را دچار مشکلات جدی میکند. این دانشگاهها مأموریتگرا هستند و برای وزارت علوم چه امری از این فرخندهتر که دانشگاههایی که زیر نظر قوانین و وزارت عتف فعالیت میکنند دانشگاههای نسل سوم محسوب شوند.
کاوند افزود: این دانشگاهها توانستهاند ارتباط بین صنعت و جامعه را برقرار کنند و به عقیده ما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید از دانشگاههای وابسته به دستگاهها حمایت جدی کند و اگر ضعفهایی هم وجود دارد، با پیگیری و نظارت دقیق و پیشنهاد راهکار نقایص و معضلات حل شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: امید است همین دانشگاهها به دانشگاههای نسل چهارم تبدیل شوند. به این دلیل که تحولگر، تعالیگرا و تقاضامحورند و بر پایه توسعه منطقهای فعالیت دارند که از جمله چهار ویژگی دانشگاه نسل چهارم است.
وی افزود: با حمایت جدی از دانشگاههای نسل سوم و وابسته به دستگاههای اجرایی که در عمل مأموریتگراتر از سایر دانشگاهها هستند، زمینه ارتقای آنها به دانشگاه نسل چهارم فراهم میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان کرد: از وزارت علوم و شخص وزیر به خاطر اختصاص ۲۰ میلیارد تومان به گرنت پژوهشی سال ۹۸ تشکر میکنیم و مدیرکل سیاستگذاری و امور دانشبنیان معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف تلاش دارند که سقف این گرنت به ۶۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان برسد و امیدواریم این امر محقق شود.
کاوند یادآور شد: حدود ۹۰ درصد بودجه دانشگاههای کشور صرف حقوق و پاداشها میشود و دولت از بابت سرمایهگذاری در دانشگاه نگران است و از آن طرف دانشگاهها جایگزینی برای تأمین منابع خود پیدا نمیکنند. نیاز است وزارت علوم و دولت از تأسیس مراکز پژوهشی در دانشگاهها حمایت جدی کنند و سپس دانشگاهها متولی همین مراکز شوند و در این مراکز تحقیقات و پژوهشهای کاربردی انجام شود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه نیاز است همافزایی بین وزارت علوم و دانشگاههای وابسته به دستگاههای اجرایی ایجاد شود، گفت: خوب است کنفرانسی علمی با حضور دولت و وزارتخانه عتف و دانشگاههای دولتی و خصوصی وابسته به دستگاهها برگزار شود تا در مورد استراتژیها و راهبردهای موردنظر برای آموزش عالی تبادل نظر کنند و خرد جمعی شکل بگیرد و این دانشگاهها به سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت کنند.
انتهای پیام
ابشان معاون دانشجویی هستند یا معاون آموزشی؟